Primele crize de furie ale lui Alex m-au luat pe nepregătite. Mi se părea că face din țânțar armăsar (și îi spuneam asta), că vorbesc cu pereții, că o face dinadins și când niciun argument nu funcționa începeam să mă alimentez din starea lui și să mă enervez. Apoi am început să citesc și să înțeleg care e treaba cu aceste “tantrumuri”. Și cu cât mai mult citeam, cu atât mai clar îmi era că reacțiile mele erau greșite.
Am învățat, în timp, să le accept și să îi fiu alături în timpul plânsului acela încărcat chiar dacă oamenii din jur îmi dădeau de înțeles că îi permit prea multe. Azi sunt relativ puține cazurile când nu îl pot asculta așa cum are nevoie. Când se întâmplă asta (și sunt foarte obosită) mă retrag și îl las pe soțul meu să îi stea alături. Îmi doresc să cred că până va ajunge Sara la vârsta crizelor de furie să reușesc să îmi păstrez zen-ul mereu.
De unde vin crizele de furie?
Exploziile de furie la copii mici, 1-4 ani, sunt cauzate adesea de frustrările lor că nu pot exprima ce trăiesc, că nu înțeleg emoțiile pe care le simt, că au un vocabular insuficient de dezvoltat pentru a exprima ce le trece prin cap, că nu primesc ceea ce cer, că sunt obosiți, că le e foame… Fiecare părinte ar trebui să fie atent la care sunt situațiile cu care copiii lor nu se simt confortabili și care pot duce la accese de furie.
Scenele gălăgioase din magazine, în care câte un copil urlă pentru că vrea o jucărie sunt dese. Și la fel de des putem vedea părinți care încearcă să îi pună la punct folosindu-se de puterea lor de adult și invocând părerea trecătorilor: “Ce o să zică…?” sau “Ne faci de râs!”.
Tantrumurile sunt intense și neplăcute atât pentru copii, cât și pentru părinți. De cele mai multe ori apar din senin, luându-ne pe nepregătite. Uneori, cu un bagaj emoțional adunat peste zi, copii se pun pe plâns din cele mai mărunte și de neînțeles lucruri. Ei au nevoie de acest plâns care să îi ajute să se descarce. O modalitate prin care am putea preveni sau evita crizele de furie ar fi, de exemplu, să mergem la cumpărături atunci când copiii sunt odihniți și au mâncat. O altă variantă ar fi să le spunem dinainte pentru ce anume mergem la magazin, respectiv ce vom cumpăra.
În toiul crizei argumentele raționale nu sunt auzite
Dacă nu putem evita și se întâmplă ca cei mici să facă un acces de furie, primul lucru pe care trebuie să îl înțelegem este că în toiul crizei argumentele raționale nu sunt recepționate de către copii. La fel se întâmplă și în cazul adulților de altfel. Mai întâi trebuie liniștit creierul emoțional și abia apoi putem să ne așteptăm ca creierul rațional să își facă datoria. Cum facem asta? Coborâm la nivelul lor, avem grijă să nu (se) rănească, îi lăsăm să plângă pentru a se elibera și empatizăm cu ei. Unii copii acceptă să fie luați în brațe, alții nu. Important este să ne adunăm toate resursele de răbdare pe care nici nu știam că le avem, rămânem lângă ei și ne păstrăm calmul. Doar vrem să le dăm exemplu, nu? Nu am fi prea credibili ca modele, dacă am urla la ei să înceteze. Abia după “furtună” putem purta un dialog cu ei despre ce s-a întâmplat.
Revenind la exemplul cu magazinul, putem încerca să îi ajutăm să vizualizeze ce ar face cu jucăria dacă ar avea-o. Înțelegând cum ar folosi jucăria îl putem ajuta să găsească (sau să îi oferim alternative dacă e mai mic) modalități de a obține același rezultat cu jucăriile de acasă.
Ce zic ceilalți nu contează
Ce zic ceilalți oameni în timp ce se întâmplă toate acestea NU contează. Cine are copii va înțelege, cine nu…să se pregătească. 🙂
Crizele de furie oferă momente importante de educație emoțională prin care cei mici să învețe cum să își gestioneze emoțiile puternice. Știind cum să se descurce în astfel de situații, cum să se calmeze, vor crește echilibrați emoțional și vor căpăta încredere în sine.
E posibil ca liniștirea să nu meargă prea ușor. E important însă să nu cedăm solicitării de a cumpăra jucăria. Iar dacă cei mici sunt foarte agitați, e în regulă să ieșim din magazin ca să se poată liniști.
Copiii învață să se liniștească singuri, fiind liniștiți de noi.
Vestea bună este că, dacă gestionăm corect situațiile astea neplăcute, cu fiecare episod copiii devin mai puternici și mai capabili să le facă față.
Voi ați trăit astfel de momente? Cum le-ați gestionat?
Citește și:
Cum gestionăm agresivitatea copiilor
De ce copii fac cel mai des crize în prezența mamei
Comportamentul ”urât” al copilului e un strigăt de ajutor. Să-l ascultăm!
Mâncare bio pentru corp, dar junk food pentru minte și suflet
Ce fac când mă enervez pe copil
De ce să îți îmbrățișezi copilul când el se poartă urât
Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter.
4 Comments
[…] Despre gestionarea crizelor de furie poti citi aici. […]
[…] mai scris despre crizele de furie la copii aici si despre efectele pedepselor prin izolare […]
Da, este foarte adevarat ce spui, Cristina. De cate ori citesc astfel de articole, imi spun ca data viitoare o sa fiu mult mai calma si o sa reactionez potrivit. Dar de multe ori nu m nici eu rabdare si tot ce fac este sa explic si iar sa explic de ce nu se poate sa cumparam lucrul respectiv, fapt care ii creste furia copilului si il face sa planga si mai tare. Mi s-a intamplat si sa il iau in brate, dar plansul nu s-a potolit… Stiu, RABDARE si CALM sunt cheile care descuie usa acestei mari probleme. Si exersez si eu pe acest drum…
Te inteleg perfect! Mie treaba asta cu rabdarea mi se pare printre cele mai dificile mai ales acum cand sunt 2. 🙂 In alta ordine de idei, mie mi s-a intamplat sa stau ingenuncheata minute muuulte langa Alex care plangea cu jale in fata la Paul in Promenada pana s-a linistit si am putut sta de vorba ca sa inteleg exact ce il supara. Iar alta data l-am scos din magazin pentru ca nu se pute linisti. Afara si-a revenit. Dar da, cum spui si tu: calm si rabdare.