Există peste 850.000 de podcasturi în lume și în jur de 170 în România*, iar Pauza de Bine este unul dintre ele. Când a trecut un an de la lansare nu mă întreba că nu știu. Ce știu însă este că a începe podcastul a fost una dintre deciziile bune pe care le-am luat și o experiență de învățare pe măsură.
* informații aflate de la SO Meetups nr. 23, organizat de Alex Negrea.
Eram deja ascultător de podcasturi de afară și îmi plăcea ideea, cred că încolțise undeva într-un cotlon al minții. Impulsul final a venit sub forma unui ”Te-aș lua acasă să îmi citești. Ai o voce caldă și liniștitoare…”. Am găsit în podcast nu doar o experiență de învățare, ci și șansa de a combina într-un nou mod experiența mea de trainer și coach. Rubrica Pauza de Bine exista deja pe blog, așa că i-am adăugat un strop de voce și restul e istorie.
A început ca o joacă, un experiment cu ajutorul căruia să înțeleg dacă îmi place și în realitate să fac asta (în imaginație era fain tare!), dacă oamenii sunt deschiși să asculte astfel de conținut. Habar nu aveam cum se face tehnic. Pe anumite bucăți de editare mă ajută fratele meu, Andrei. Dar nu știam nici cum să îl public altfel decât pe blog, pe Soundcloud sau pe Youtube. La începutul lui 2020 mi-am promis că voi descoperi cum pot să fac să ajungă podcastul cât mai aproape de oameni fără să stau să urc eu fiecare episod peste tot, am început să sap, să pun întrebări și am rezolvat și problema asta. Acum îmi dau alte teme – tot podcast related – pe care să mă concentrez. 🙂
6 lucruri pe care le-am învățat din primul an de podcasting
Poate ești doar curios să înțelegi ce se întâmplă în backstage înainte de fiecare episod pe care îl asculți sau poate te gândești să lansezi un podcast. Îți las mai jos câteva întrebări valoroase pe care să ți le pui înainte să te apuci de înregistrat.
- Care e intenția ta? De ce vrei tu să faci un podcast? Vrei să informezi? Să educi? Să distrezi? Care e motivația ta? Această intenție o să fie ca o ancoră care să îți amintească de ce ai ales să investești tim și energie (și mai încolo și bani) în acest tip de content atunci când o să dai de greu.
- Pentru cine e podcastul tău? Cine sunt oamenii cărora li te adresezi?
- Care e nevoia pe care o vei adresa? Cu ce îi vei ajuta pe ascultătorii tăi?
- Există cerere pentru ce vrei să oferi? Înainte să investești în echipamente scumpe testează ideea. Poți înregistra unul, două episoade de probă, să ceri feedback de la oamenii apropiați care ți-ar putea da un feedback sincer. Apoi poți înregistra primele episoade oficiale și cu telefonul și vezi ce reacții vei primi. Dacă simți că îți place să faci podcast și ascultătorii găsesc valoare în episodele tale poți începe să investești.
- Ce format vei alege? Gândește-te la ce format ți se potrivește ție și subiectelor abordate. Poate faci episoadele solo, poate ai un partener cu care faci echipă, poate alegi să faci interviuri etc. Care e durata optimă pentru un episod? Și cu ce frecvență vei publica episoade noi? O prezență constantă, previzibilă înseamnă că ascultătorii știu când să aștepte un nou episod.
- În ce fel va fi podcastul tău diferit de altele? Diferența poate veni atât din format sau din genul de subiecte abordate, cât și din trăsăturile tale de caracter sau din experiența ta (la ce te pricepi).
Despre experiența de a crea un podcast și echipamente folosite am vorbit și într-un interviu cu Sabina de la IQads.
Cum stă Pauza de Bine la 1 an de la lansare
Așa cum am mai povestit cu alte ocazii, anul trecut când l-am lansat, podcastul nu era o prioritate. Am lansat episoadele într-un ritm rar pe care nu îl recomand și asta s-a simțit. La fel cum s-a simțit că anul ăsta este unul din proiectele căruia îi acors atenție multă. 🙂
La momentul scrierii acestui articol Pauza de Bine are aproape 5000 de ascultări. Episoadele referate:
- E12: Cum ne gestionăm energia și emoțiile în perioade de criză
- E10: 13 sfaturi despre freelancing de la oameni care au reușit
- E8: Viața cu copii – Perspectiva unui tată
- E9: Când te poate ajuta coaching-ul
- E4: Cum avem grijă de banii noștri. Educație financiară pentru adulți și copii
82% dintre ascultători sunt din România, din care 57% sunt din București.
57% dintre ascultători preferă Spotify ca aplicație, urmați de cei care folosesc Apple Podcasts – 27%.
Îți mulțumesc că ai ascultat măcar un episod, că le-ai povestit și prietenilor tăi despre el. M-aș bucura să îmi spui de ce îl asculți, care e episodul tău preferat și ce alte subiecte ai vrea să regăsești în podcast.
Le mulțumesc și celor care rezonează cu ideile mele și care m-au invitat în podcasturile lor în acest an. Pentru mine e o bucurie să facem schimb de experiențe.
Să ne auzim cu bine! De acasă, da? 🙂
Citește și:
Am blog, dar nu sunt doar blogger
11 podcasturi pe care le recomand
Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter.
Leave A Reply