“What a fine day … for Science!”
… așa își începea Dexter ziua. Dexter din Dexter’s Laboratory, pe care îl vedeam când eram copil la Cartoon Network.
Eram fascinat în copilărie de filmele în care erau plasate noțiuni științifice, de cele mai multe ori doar de dragul unui limbaj mai sofisticat. Nu înțelegeam, nu aveam Google, ci doar bibliotecă și părinți care să îmi explice.
Dacă se întâmpla ca cei mari să nu aibă răspuns, mă alegeam cu “Lasă, că o să înveți la școală când o să crești mai mare”. Iar la școală toată lumea a vrut ceva de la mine, la toate materiile, în dulcele stil al învățământului românesc, așa că am primit aproape toate răspunsurile la întrebările care mă măcinau din copilărie:
- De ce merge mașina?
- Cum se formează imaginea la televizor?
- De ce e iarna frig și vara cald?
- Cum gândesc calculatoarele?
- Cum vorbesc animalele?
Am remarcat că Alex este interesat de anumite noțiuni științifice pe care le înțelege dacă i le explic la nivelul vârstei lui, iar conversațiile devin foarte interesante – el își primește răspunsurile, iar eu mă minunez de raționamentele pe care le face și de concluziile pe care le trage la finalul discuțiilor.
Pe lângă faptul că povestim mult despre tot felul de fenomene, ce facem concret ca să stimulăm curiozitatea lui Alex e să:
- facem experimente împreună – Detalii despre cele mai interesante experimente pe care le-am făcut puteți găsi aici.
- mergem la ateliere de chimie pentru copii aproape săptămânal – Alex a avut ocazia să se joace până acum cu acizi, baze și polimeri. Detalii despre aceste ateliere găsiți aici.
- citim cărți despre știință și cultură generală – Răsfoim împreună cărțile de la editura Litera pe care le avem acasă. Privind ilustrațiile, întrebările încep să curgă: “asta ce e?” “chiar a existat?” “nenea ăsta mai trăiește?” și concluzia “deci a murit foarte, foarte, foarte [de vreo 15 ori “foarte” n.r.] demult”, sau “planeta asta este foarte… [de 15 ori] departe! Nu! Este foarte [de 20 ori] departe, pentru că e mai departe decât Luna!”
Ca regulă generală nu încercăm să îi transmitem informație cu forța, ci să îi stimulăm curiozitatea și gândirea logică.
Fie vorba între noi, mai învăță și noi câte ceva.
Sursa foto: Shutterstock
Pentru a fi la curent cu noile articole va invit sa dati un like paginii de Facebook a blog-ului sau sa va abonati la newsletter.
Leave A Reply