Azi a fost prima zi de scoala pentru multi copii si pentru parintii lor emotionati.
Ghidul analizeaza si ofera sfaturi practice pentru 5 arii mari. Le puteti vedea mai jos, impreuna cu cate un extras din booklet:
- Nevoia de cunoastere si cum copiii sunt auto-motivati de ea: veti gasi aici exemple clare si studii despre cat de mult poate dauna motivarii intrinseci sistemul recompensa-pedeapsa.
“Adevarul este ca, scoala asa cum o stim astazi, construieste pe minusurile copiilor si nu pe plusurile lor. Sunt evidentiate materiile la care schioapata copilul si se organizeaza adevarate planuri de actiune de catre parinti si profesori pentru recuperarea golurilor, insa de cele mai multe ori mult prea tarziu si fara a tine cont de inclinatiile sale naturale. La mijloc, in vartejul acesta al nevoii de a performa este copilul, care se simte coplesit, care de multe ori face pe cat de bine poate la momentul respectiv si care in mod cert nu-si doreste ca notele sale sa fie un motiv de cearta in fiecare seara, intre el si parinti.”
- Ce este si ce nu este scoala si despre cum putem gasi potentialele puncte de crestere ale copiilor:
“Scoala este locul in care copilul isi dobandeste independenta, locul in care invata sa-si gestioneze singur relatiile sociale, locul in care dobandeste cunoastere si noi abilitati, locul in care invata sa-si formeze un punct de vedere propriu si devine increzator in el insusi.”
- Parintele si profesorul ca modele pentru copii: atunci cand copiii se simt in siguranta, cand simt ca apartin unui anumit mediu, cand sunt respectati si intelesi, ei sunt deschisi spre a incerca, a invata si deci a-si imbunatati performantele scolare.
“Actiunile adultilor semnificativi din viata unui copil, precum parintii, bunicii, educatorii, profesorii il vor influenaa pe copil nu doar astazi, dar si la maturitate. Copilul invata prin puterea exemplului personal al celor ce-l inconjoara, dincolo de cuvinte, dincolo de indrumari si recomandari. Iar educatorul, invatatorul, profesorul este unul dintre acele repere care modeleaz? viitorul adult.”
- Temerile copiilor legate de gradinita si scoala: in afara de a picta o imagine clara asupra ce se intampla in creier si organism in situatii stresante, ghidul ofera cateva sfaturi simple si eficiente prin care ii putem ajuta pe copii sa isi depaseasca temerile.
“Scoala este un loc al experientelor frumoase si provocatoare deopotriva. Teama de a nu face bine la un test, teama de a fi ascultat la lectie, teama de a nu fi acceptat de catre grup, teama de un alt copil care este agresiv cu el, teama de un profesor, teama de a nu se ridica la nivelul asteptarilor parintilor, teama de a lua o note mici. Toate acestea sunt temerile zilnice pe care le intampina copilul la scoala si carora trebuie sa le faca fata. Este important ca parintele sa cunoasca toate aceste temeri si sa il inteleaga.”
- Competitie si colaborare: un capitol care vorbeste despre care este impactul competitiei asupra capacitatii de invatare si de ce colaborarea ar poate fi de preferat competitiei.
“Comparatia si competitia ne-au subrezit increderea in noi insine, prinzandu-ne pe multi dintre noi in jocul acesta a lui „a fi mai bun decat cel de lang? tine”. Ceea ce nu am invatat in decursul anilor de scoala este sa ne celebram succesele, sa ne apreciem pentru lucrurile pe care stim sa le facem mai bine decat restul si sa lucram pe plusurile noastre si nu pe minusuri. Competitia, asa cum o intelegem, este ca cineva trebuie sa esueze, pentru ca altcineva sa aiba succes. Ii privim pe ceilalti ca obstacole si dam din coate pentru a iesi la suprafata. Acesta a fost tiparul cu care am crescut de pe bancile scolii pana in anii maturitatii. O astfel de competitie este cat se poate de nesanatoasa.”
- Gáspár György – despre dezvoltarea emotionala a copilului si relationarile de la scoala
- Alexandru Bordea – despre cresterea performantelor si insusirea eficienta a cunostintelor
- Mihaela Feodorof – despre evaluarea performantelor si descoperirea vocatiei.
“Pentru elevii secolului XXI nu este suficient ca scoala sa le ofere strategii de invatare a scrisului, cititului si calculului matematic, copilul prezentului si adultul viitorului avand o nevoie la fel de mare sa se inteleaga pe sine, sa-si cunoasca propria minte si sa invete sa dezvolte si sa mentina relatii interpersonale cu adevarat umane.” (Gáspár György)
Leave A Reply