În ce măsură ții cont de tine în timpul activităților pe care le ai de făcut zi de zi? De nevoile tale, de preferințele tale, de ce te bucură, de abilitățile tale, de talentul tău, de cine ești tu? Și cât de mult aduci din tine în tot ceea ce faci?
Într-un episod recent de Pauza de Bine, prietena mea Cristina Guraliuc mi-a ținut spațiu să împărtășesc câteva din lucrurile învățate din mile de ore de cursuri facilitate și am povestit inclusiv despre greșeli pe care să le eviți. Dacă nu l-ai ascultat încă, te încurajezi să o faci chiar dacă nu ai în plan să creezi un curs. Am primit mesaje de la persoane care au alte tipuri de servicii și chiar produse și mi-au spus că le-a fost util episodul.
O mare parte din activitatea mea profesională din ultimii 17 ani au fost (și sunt încă) experiențele de învățare create și facilitate pentru clienții mei – mai întâi clienți interni, colegii mei din compania în care lucram, iar din 2018 clienții pe care îi ajut din postura de om cu business propriu. Dacă nu aș fi înțeles cât de important e să țin cont și de mine în procesul ăsta de creat și livrat cursuri, azi cel mai probabil nu mai aveam conversația asta pentru că m-aș fi lăsat de meserie.
Clienții noștri sunt importanți, dar nu ne sunt stăpâni.
E bine să fii cu ochii pe tendințe, dar nu să le urmezi orbește.
E important să generezi venituri prin cursurile tale, dar nu cu orice preț.
De la aceste 3 premise vreau să începem conversația de azi. Când vine vorba de cursuri, se pune mult accent pe avatarul de client ideal și nevoile sale, și pe bună dreptate. Se vorbește mai puțin despre cât de important e să îți înțelegi povestea, valorile, unicitatea, avantajele tale ca facilitator de cursuri, contextul tău curent, stilul de viață dorit și cum cine ești tu poate modela (și ar trebui să modeleze) experiența de învățare pe care o creezi. N-ar fi fain ca în timp ce îți ajuți clienții să îți transforme viața, să o transformi și tu pe a ta? N-ar fi fain ca experiențele de învățare pe care le creezi să nu însemne doar succes sub forma unor cifre care te mulțumesc (număr de participanți, număr de clienți mulțumiți, număr de ediții ale unui curs, număr de grupe, încasări), ci să contribuie la un stil de viață armonios și împlinitor?
De asta cursul tău are nevoie și de tine, nu doar de expertiza ta. Pentru că ceea ce creezi nu trebuie să fie doar util pentru clienții tăi, ci și împlinitor pentru tine și aliniat cu viața pe care ți-o dorești.
Cursurile tale trebuie să îți servească și ție, nu doar participanților.
Focusul muncii mele este the human behind the business, să ajut omul din spatele afacerii să facă schimbările de mindset și de identitate ca să poată avea viața armonioasă pe care și-o dorește. Pe același principiu, cursul tău nu are nevoie doar de cunoștințele tale, ci și de omul din spatele expertizei.
Una dintre greșelile frecvente pe care le văd în jur este exact concentrarea doar pe expertiză. Și înțeleg de ce e ușor să pici în capcana asta crezând că unicul lucru care contează pentru a avea un curs valoros este să îl umpli cu informații. Dar informații sunt peste tot: internet, cărți, podcasturi, Youtube, mai intră și inteligența artificială în ecuație… Oamenii au informația la buricele degetelor. La propriu.
Dacă lucrezi la primul tău curs, dacă nu ai încredere în tine, dacă pui prea mult focus pe diverse frici (de ce m-ar plăti cineva pe mine, dacă nu se înscrie nimeni, dacă mă întreabă ceva ce nu știu, dacă nu vor fi mulțumiți participanții etc), e și mai ușor să cazi în capcană și să încerci să acoperi fricile astea cu tone de conținut de care nu e nevoie.
Când te concentrezi doar pe informații, doar pe expertiză riști să:
- creezi un curs generic și prea puțin relevant pentru participanți
- copleșești oamenii cu informații nenecesare
- nu te conectezi cu audiența ta
- ratezi oportunitatea de a crea o experiența unică
- fii dezamăgită de cursul tău, de prestația ta, să te critici aspru și să renunți la a mai facilita experiențe de învățare
- devii un obstacol în calea ta în ceea ce privește viața armonioasă pe care ți-o dorești
- să îți strici reputația
Când însă îți dai voie să fii autentică și infuzezi cursul cu cine ești tu, cu perspectiva ta, nu doar cu informații, creezi oportunitatea unei conexiuni reale și profunde cu oamenii care se înscriu și vor să fie ghidați de tine.
Și desi am avut o perioadă lungă la începutul carierei mele de trainer în care fie nu am știut că pot ține cont și de mine în process, fie am uitat (pentru că s-au activat fricile despre care îți vorbeam un pic mai devreme), nu m-aș mai putea întoarce acolo. Nu aș mai putea crea experiențe de învățare care să nu țină cont de mine, de povestea mea, de perspectiva mea, de stilul meu de viață, de energie mea, de contextul pe care îl am într-o anumită perioadă, de timpul pe care îl am la dispoziție, de nevoile mele.
Iar asta, chiar dacă nu e mereu evident, te ajută să te conectezi mai profund cu participanții tăi, ca de la om la om, nu doar de la expert la client.
- Când ții cont de călătoria ta personală, de valorile tale, de experiențele tale clienților e mai ușor să rezoneze cu tine.
- Când ești autentică și vulnerabilă, reală clienților le e mai ușor să aibă încredere în tine și deci să fie mai deschiși la rândul lor și mai implicați în procesul de învățare.
- Când îți dai voie să spui povești, nu doar să transmiți informații le oferi participanților o experiență memorabilă.
Și în timp ce faci toate lucrurile astea, îți oferi și ție o experiență pozitivă, împlinitoare și te apropii și mai mult de viața și afacerea la care visezi.
Așadar, ai toate motive să infuzezi experiențele de învățare pe care le creezi cu …. TINE.
Cum poți face asta?
- Înțelege care e povestea ta, experiența ta cu tema cursului / problema pe care vrei să o rezolvi. Cum ai ajuns la expertiza pe care o ai? În cazul meu, am ajuns la etapa profesională în care mă aflu acum treptat. Lucrez cu femei care au sau vor să aibă o viață de care să le fie drag și un business care să o susțină armonios. Pentru asta lucrăm mult la mindset și identitate. Și anii mei de lucrat pe cont propriu, eșecurile și succesele, fricile și provocările propria de mentalitate, shift-urile mele de identitate, toate mă ajută în cee ace fac, inclusive în cursurile pe care le creez. Tu ce provocări ai depășit? Care sunt succesele tale?
- Ține cont de personalitatea ta, de atuurile tale, de unicitatea ta când creezi cursul. Ca să revin la exemplul personal, eu sunt un om cald, prietenos, informal. Pot explica simplu concept complexe și pot ține spațiu sigur cu ușurință. Aduc umor, vulnerabilitate și autenticitate. În orice formă am lucre împreună, vei simți asta. Care sunt darurile tale? Ciudățeniile tale? Punctele tale tari? Talentele tale?
- În procesul de pregătire și de contruire a cursului, dă-ți timp pentru a înțelege care e conxtextul tău actual, ce obiectiv ai, cum vrei să te simți, ce resurse ai, ce nevoi ai. De exemplu, desi în anii anteriori am ținut cursuri și seara. În prezent, seriele mele sunt rezervate pentru viață – familie, timp pentru mine, relaxare etc. Pentru cineva care construiește afacerea în parallel cu un job, e firesc să țină sesiunile de curs după terminarea programului de la job.
În concluzie, expertiza ta e esențială, dar cine ești și măsura în care îți dai voie să fii tu în livrarea cursului vor face ca experiența să fie unică și de impact.
În Course Creation Formula vom face asta împreună. Vom domoli fricile și vom descoperi cum arată cursul care să fie și valoros pentru clienții tăi, dar să fie și experiența de care ai tu nevoie. Ne vom uita la tine ÎNAINTE de a ne uita la participantul ideal.
Eu sunt pregătită să te însoțesc în procesul ăsta care e și dezordonat și frustrant și copleșitor pe alocuri. Mai trebuie doar să îți spui tu DA, să te înscrii în program și să ne apucăm de treabă. Ni te mai poți alătura până pe 31 octombrie aici.
Citește și:
Un curs online nu e mereu răspunsul pentru afacerea ta
10 moduri în care să faci loc pentru viață pe lângă business
Dacă vrei să păstrăm legătura și să îți iei doza de inspirație direct din inbox-ul tău, m-aș bucura să fii în lista de corespondență și să îți trimit versiunea mea de newsetter: connection letter. 💌
Leave A Reply