Daca ieri povesteam despre duminica noastra…speciala, azi as vrea sa iti spun despre ce am facut sambata pentru ca s-ar putea sa iti fie util daca vrei sa iti faci un blog.
Cu Sara lipita de mine sambata am participat la a doua editia a Digital Parents Talks, un eveniment recurent organizat de Parenting PR pentru mamele ce scriu pe bloguri, indiferent de nisa pe care o reprezinta. Jos palaria pentru efortul depus de Ana si Lavinia ca editia asta sa iasa si mai bine decat prima, pentru atentia cu care aleg subiectele si vorbitorii si pentru daruirea cu care se implica intr-un proiect care sa ajute nisa de mame bloggerite sa creasca frumos, sa devina tot mai vizibila si recunoscuta pentru continutul de calitate si pentru comunitatile puternice.
Tema intalnirii a fost legata de monetizarea blogului, cu o scurte incursiuni prin procesul de branding personal, dar si prin SEO (Search Engine Optimization).
Tocmai pentru ca eram cu Sara, am reusit sa stau doar la prima prezentare, cea a lui Paul Olteanu, senior trainer si coach specializat in comunicare, psihologie comportamentala si procese de transformare. Paul a vorbit despre un subiect de actualitate si foarte aproape de sufletul meu – brandul personal – si a reusit sa creeze o fundatie pe care participantii sa poata cladi apoi.
6 intrebari la care sa raspunzi inainte sa iti faci blog
Vrei sa iti faci blog? Foarte bine. Din experienta mea de aproape 3 ani iti pot spune ca e un exercitiu valoros de dezvoltare personala, cu conditia sa iti iei putin timp cu tine inainte sa te apuci de scris.
In tot ceea ce voi scrie mai jos plec de la premisa ca vrei sa iti faci un blog care sa creasca, sa fie relevant si pentru altii, nu doar pentru tine si sa construiesti o comunitate in jurul lui. Altfel, daca vrei sa scrii doar pentru tine sau poate doar pentru colegii, prietenii si apropiati tai, raspunsul la intrebarile de mai jos e optional.
Un brand personal are fiecare dintre noi, chiar daca ne preocupam de el sau nu. Vorbim de totalitatea perceptiilor pe care ceilalti o au despre noi, perceptii pe care si le formeaza din interactiunile cu noi, din felul in care ne comportam, ne imbracam, vorbim sau scriem, inclusiv pe blog. Cand iti faci blog el devine o extensie a ta.
Cum spunea si Paul la Digital Talks for Parents, inainte de bloguri exista bloggeri, iar inainte de bloggeri vor exista intotdeauna oameni. Eu cred ca puterea unui blog e data de comunitatea de cititori ce se strang in jurul lui. Asadar, cu cat mai bine te cunosti pe tine si cat mai bine intelegi care sunt nevoile publicului care iti viziteaza blogul, cu atat mai mari vor fi sansele ca tu sa iti gasesti energia sa scrii pe termen lung, iar oamenii sa tot revina in casa ta virtuala.
- Cine esti? – Un exercitiu de introspectie e un cadou pe care ti-l poti oferi chiar daca nu vrei sa iti faci blog. Care e viziunea ta? Dar misiunea si obiectivele ce te vor apropia de viziunea respectiva? Care sunt valorile importante pentru tine, pasiunile si talentele tale? Cum le poti folosi in indeplinirea acelor obiective? Raspunsurile te vor ghida in alegeri si in conturarea unui brand personal autentic. In acelasi timp te vor ajuta sa intelegi cine vrei sa fii ca blogger.
- De ce vrei sa iti faci blog? – Vrei sa fii cunoscut. Perfect! Dar pentru ce? Ce stii sa faci? Care e domeniul in care ai experienta dovedita? Ce te recomanda? Raspunsul te poate ajuta si in alegerea tipului de platforma pe care sa iti faci blog: gratuit/platit, pe domeniu propriu/nu.
- Pentru cine vrei sa scrii? – Care va fi publicul tau tinta? Informatia asta te va ajuta mult in alegerea subiectelor, a unghiului din care scrii despre o anumita tema si a tonului pe care sa il folosesti in articolele tale.
- Cum te vei diferentia? – Ca sa iti faci o idee despre starea blogosferei din Romania, daca te uiti pe zelist.ro vei vedea ca exista 92961 de bloguri inregistrare pe platforma lor (si pe langa ele mai sunt multe altele), din care 6369 sunt active, in sensul ca au publicat cel putin un articol in perioada 10-16 octombrie. Sunt multe, dar daca ai raspuns la intrebarile de mai sus vei sti care sunt atuurile tale, iti vei putea alege nisa, genul de subiecte si tonul pe care il vei aborda in scris in asa fel incat sa fii autentic.
- Care sunt asteptarile tale legate de blog? – Pentru sanatatea ta si a blogului tau e nevoie sa iti calibrezi corect asteparile legate de rezultatele pe care ti le doresti intr-o anumita perioada de timp: trafic, articole, share-uri, comentarii, ranking, bani.
- Cat timp si efort esti dispus sa investesti? – Sa ai un blog relevant, citit de tot mai multa lume presupune investitii serioase atat ca si ca timp, cat si va efort. Trebuie sa citesti, sa te informezi, sa documentezi, sa scrii, sa raspunzi la intrebari si comentarii si sa administrezi blogul si eventual pagina lui de Facebook. In plus, daca vrei sa fii mai vizibil trebuie sa iesi in offline, sa participi la evenimente si sa te vezi cu oamenii face-to-face.
Daca vrei sa monetizezi blog-ul iti recomand sa faci exercitiul de mai sus. Stii cine si despre ce esti si stii ce vrei. Cand lucrezi aliniat cu valorile tale vei reusi sa ramai motivat, sa scrii cu consecventa, sa scrii texte de calitate. Asta te va scoate in evidenta si te vei putea astepta sa obtii rezultate de pe urma muncii tale pe blog, chiar si bani. Uneori agentiile sau clientii vor veni spre tine, alteori poate ar ajuta sa mergi tu spre ei cu o prezentare a ta si a blogului tau. Tine minte insa ca monetizare nu trebuie sa insemne musai bani sau rezultate financiare imediate. Poti lega prietenii, iti poti creste reteaua, poti invata ca sa devii tot mai bun si astea sa iti aduca avantaje indirecte.
Pentru mine monetizarea nu a fost niciodata obiectivul principal, iar primii bani i-am castigat la aproape 2 ani de la lansare. Despre motivele pentru care mi-am facut blog am povestit mult aici. Si, ca sa te ajut sa iti faci o idee mai clara, in cifre, in aproape 3 ani am publicat 600 de articole, scriind cam 4-5 pe saptamana in ultimul an.
Revenind la evenimentul de sambata, imi pare rau ca nu am apucat sa stau pana la sfarsit, mi-ar fi placut sa ii ascult pe ceilalti speakeri. Daca vrei sa citesti mai multe despre ce s-a mai povestit acolo iti recomand sa citesti articolele scrise de Roxana si de Carmen.
Ana, Lavinia si Paul, multumesc!
Deci…iti faci blog? 🙂
Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter.
Sursa foto: aici
4 Comments
[…] http://cristinaotel.ro/intrebari-inainte-sa-iti-faci-blog/ […]
Bine punctat, multumesc :). Recunosc ca am oscilat ceva pana am luat hotararea de a incepe blogul, insa odata decizia luata am stiut de la inceput ce fel de subiecte voi aborda si pentru cine. In rest, e mult prea devreme ca sa ma pot pronunta daca va deveni relevant pentru anumite categorii de cititori (desi sunt relativ multumita de feed-back pana acum ).
Dacă tu ai găsit sens în ceea ce faci pe blog şi o faci cu pasiune vor veni si followerii.
[…] blogului pentru că asta nu se întâmplă peste noapte. Am scris la un moment dat despre asta aici. Poate e de folos. Aș mai adăuga și că e musai să scrie corect indiferent de limba […]