Știi cum e când parcă simți că ai lucruri în comun cu cineva cu care ești conectat pe rețelele de socializare și pe care nu îl cunoști direct încă? Așa s-a întâmplat cu Andreea Gheorghiță, pe care o urmăream în online. Cunoștințe comune spuneau că avem energii similare și asta m-a făcut și mai curioasă să îi aflu povestea. Când am descoperit că avem în comun și experiența(și bucuria) facilitării programului de Situational Self Leadership al celor de la Blanchard, m-am convins.
Te invit să intri în lumea Andreei, care are o antrepoveste pe măsura energiei ei. 🙂
Andreea, tare mă bucur că ai acceptat invitația de a sta la o poveste despre antreprenoriat! Am să încep cu întrebarea pe care cei mai mulți invitați în această rubrică o consideră cea mai dificilă. Cine ești tu dincolo de toate etichetele pe care le folosești ca să te prezinți în general?
Sunt o persoană pozitivă și energică :), mama a doi copii minunați, Mara (9 ani și jumătate) și Radu (2 ani și jumătate), soția prietenului meu din liceu, sunt o femeie în căutarea permanentă a unei mai bune versiuni a mea și un copil care și-a păstrat curiozitatea pentru învățare și descoperire. Îmi place mult să fiu alături de prietenii mei vechi si noi, să călătorim și să descoperim împreună locuri necunoscute, chiar dacă anul acesta a fost un pic mai provocator.
Care e povestea ta? Cu ce te-ai ocupat înainte să devii antreprenor?
Am fost antreprenor din facultate, mai ales fiindcă eram înconjurată de antreprenori (tatăl meu, prietenul meu – actualul soț și alți prieteni din cercul apropiat), așa că m-am aruncat cu toată forța într-un mic business de reseller, am închiriat un spațiu pe care îl aprovizionam cu o selecție de haine “cool” de la fabrici din România care lucrau la vremea aceea în sistem “lohn”.
Dupa 2 ani, am decis să schimb domeniul de activitate și în același spațiu am deschis un plafar, un domeniu care mi-a menținut în continuare orientarea către client, însă cu un circuit de business total diferit.
Ce îmi plăcea în aceste activități era că începeam să înțeleg întreaga dinamică a unei mici afaceri, cu toate conexiunile aferente – de la furnizori la clienții finali, toate trecute prin filtrul întregii echipe de angajați.
După aceste experiențe de antreprenoriat pur, am vrut să continui parcursul “firesc” dupa un master în domeniul managementului în turism, ca angajat într-un hotel de 5 stele, conectat la mediul internațional, experiență care mi-a adus o puternică înțelegere a ce înseamnă să pui clientul în nucleul oricărei strategii și acțiuni, să oferi niște standarde crescute de calitate, a conceptului “pleasing others” și am înțeles că pentru mine acesta este și va rămâne un drive constant. Aici am condus o echipă de vânzări, fiind un membru al board-ului de management, cu o responsabilitate foarte mare, însă cu un nivel de entuziasm și cu o împlinire constantă din activitatea și relaționarea continuă cu echipa din hotel și cu oamenii mereu noi din exterior.
Acum aproape 10 ani, am facut a doua mare tranziție, am lăsat lumea hotelieră pentru un business de familie, pe care l-am construit cu soțul meu, o mică fabrică de mobilier și tâmplărie din lemn masiv, cu un concept de custom-made și de tușă personalizată pe orice produs realizat. Am condus și aici în mare procesele comerciale (reselleri, clienți finali, târguri și expoziții, showroom, vânzare online etc), însă ca în orice activitate antreprenorială, am trecut prin toate procesele specifice business-ului, cu alte cuvinte am făcut de toate.
Activitatea pe care o fac acum de aproape 4 ani, cea de consultant, trainer și coach pentru tinerii lideri din organizații m-a readus cu toată forța în mediul corporate și cred că exact acest mix de mindset antreprenorial, flexibil și agil, adus în contextul de multe ori standardizat al organizațiilor îmi aduce cea mai mare satisfacție și energie.
Ce te-a determinat să renunți la job-ul plătit? A fost un moment anume sau ai știut mereu că antreprenoriatul e ceva ce vrei să încerci?
În primul rând a fost nevoia de flexibilitate și de a putea gestiona mai agil acest blend al programului de familie cu cel de lucru și învățare. Antreprenoriatul a fost mereu in viața mea și cred că toate drumurile mele de până acum m-au readus constant la acest fir roșu al profesiei mele.
Spune-ne ce faci tu azi. Cum îți vezi tu misiunea în etapa asta a vieții?
Sunt implicată în mai multe proiecte în care îmi aduc contribuția si energia și care mă încarcă constant cu experiențe noi și cu motivație pentru mai departe. Menționez aici apartenența mea în comunitatea Human Invest, unde intru în diverse roluri în funcție de nevoile cientului – coaching (individual sau de echipă), facilitator de diverse workshop-uri de leadership (preferatele mele sunt Self Leadership, First Time Manager si Conversational Capacity de la Ken Blanchard) sau consultant în echipa de vânzări.
Un alt proiect de suflet este prezența mea în ultimii doi ani ca membru voluntar in board-ul ICF Romania, unde momentan mă ocup de zona de membership si acreditări și prin acest rol pot contribui activ la creșterea profesiei de coach in România și creșterea comunității pe plan local.
O altă colaborare care mi-a adus pe lângă o experiență extrem de diversă din punct de vedere cultural și organizațional, dar și integrare într-o altă comunitate, de data aceasta la nivel global, cu dezvoltare pe diverse instrumente din psihologie pozitivă și terapie cognitiv comportamentală pe care le folosesc în practica mea de coaching, este cu un start-up american din San Francisco, o platformă de suport mental pentru angajați din companii (majoritatea IT si hightech de tip Netlfix, Zendesk, Twitter, Dropbox, Lyft) cu care lucrez pe teme de tranziții profesionale, manageri pentru prima dată, creșterea abilităților intraprenoriale, provocări specifice tinerilor lideri – creșterea performanței, încredere în propriul potențial, gestionarea mai bună a relațiilor profesionale, îmbunătățirea abilităților de comunicare.
Misiunea pe care o trăiesc prin toate aceste proiecte colaborative, însă și prin procesele de coaching cu clienții mei individuali este să ajut Antreprenorii și NOII Liderii care își doresc o creștere și o schimbare profesională sustenabilă să își aducă aminte sau chiar să își redefinească “de ce”-ul lor și să vadă puterea colectivă, nu doar imaginea individuală din sistemul lor.
Care sunt 3 lucruri care definesc brand-ul tău de profesionist?
- În procesul meu îmi ajut clienții să își asume responsabilitate intraprenoriala.
- Empatizez și lucrez cu nevoia noastră de a ne simți AUZIȚI și a ne găsi locul potrivit în echipă sau în rolul de lider al echipei.
- Folosesc tehnici și instrumente bazate pe evidențe și date concrete, care ajută să așez fiecare proces personalizat și individual pe structuri extrem de clare.
Cine este clientul ideal pentru produsele și serviciile tale?
Clientul ideal este un manager tânăr (nu neapărat ca vârstă, ci mai degrabă ca mentalitate), cu o atitudine pozitivă, care este gata să își asume responsabilitatea pentru schimbările pe care și le dorește, cu un spirit inovativ, care preferă colaborarea în defavoarea competiției și dornic să continue învățarea și dezvoltarea chiar și atunci când este în poziția de expert.
Mulți oameni cred că libertatea de a lucra pentru tine este de invidiat. Cum se vede libertatea asta din unghiul tău?
Libertatea aceasta este minunată în sensul în care chiar poți avea flexibilitatea să îți construiești propria agendă și propriul parcurs, însă exact această flexibilitate vine la pachet de multe ori cu o instabilitate financiară (versus salariul și alte beneficii primite lunar ca angajat indiferent de implicarea si energia cu care ai contribuit diferit), cu o implicare extrem de mare care de multe ori încalcă acel echilibru imaginat inițial, cu singurătate de multe ori. Cu toate acestea, din perspectiva mea este esențial să îți fie clar ție ca antreprenor care este misiunea ta și ce ești dispus să faci cu această libertate.
Care e cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o de când ești antreprenor?
Aș alege-o din multele lecții pe aceea că, deși poate ești tentat ca antreprenor să cauți și să te bucuri de acele creșteri rapide și cu câștiguri mari, este extrem de important să îți aduci toată atenția și energia pe o creștere mai lentă, dar sustenabilă pe termen lung, ceea ce pentru mine este esențial.
Care a fost un moment dificil în aventura de antreprenor și cum l-ai depășit?
Un moment dificil a fost atunci când împreună cu soțul meu am decis să vindem business-ul cu fabrica de mobilă și motivul principal a fost pentru că nu ne puteam alinia promisiunile și misiunea noastră cu o echipă stabilă de profesioniști. Din păcate domeniul producției în România nu este foarte mult încurajat și educația în domeniul tâmplariei aproape că nu mai există, astfel că cei care au avut oportunitatea să aibă o formare de calitate și să adune o experiență considerabilă sunt cei care se pregătesc să iasă la pensie… Categoria de vârstă cu care am fi putut crește acest business într-un mod sustenabil este mai degrabă interesată în acest domeniu să plece din țară, iar cei care totuși rămân, nu au răbdare să treacă printr-o formare de calitate și apoi să aibă răbdare mai departe să învețe această meserie prin mii de ore de practică.
Și pentru că ai întrebat și cum am depășit acest moment, îți pot spune că a fost mai ușor în acel moment să îmi mut atenția de la neputința de a face anumite lucruri care nu erau oricum în controlul meu, pe ce pot face în continuare în acel context, cu ce am învățat din acea experiență, ce am devenit și ce pot construi mai departe ca profesionist.
Împărtășești cu noi un motiv de mândrie legat de munca ta?
Sigur! Și îți mulțumesc pentru întrebare! Cred că cel mai mândră sunt de capacitatea mea de adaptare și a fost valabil în orice am făcut. Să mă opresc, să facă o analiză rapidă a contextului, a realității mele din acel moment și să mă evaluez pe mine, ca nivel de competență și motivație, și mai departe să cer ajutorul, să fiu deschisă la opinii diferite și să învăț constant de la cei care sunt mai buni ca mine și pe care îi admir.
Cum ți-ai schimbat strategia de business în 2020 ca urmare a pandemiei?
Cred ca nu am schimbat-o radical, lucram online destul de mult și înainte de pandemie, însa evident că acum toate interacțiunile, inclusiv cele de grup s-au mutat în mediul virtual. Așa că pot să spun că nu am schimbat eu strategia, mai degrabă învăț să mă adaptez din mers la aceste noi oportunități care au apărut o dată cu digitalizarea în masă a acestor procese și să definesc clientul ideal uitându-mă cu o mentalitate deschisă la un target de clienți foarte internaționali și împrăștiați pe mai multe continente. Singura limită pe care o simt din plin în acest context este fusul orar. 🙂
Dacă ar fi să dai un singur sfat despre antreprenoriat cuiva care vrea să își lanseze propriul business care ar fi acela?
Să nu pornească la drum cu convingerea că poate face totul singur, dimpotrivă, chiar și într-un business foarte individual, în care poți acționa ca un “lup singuratic”, este în continuare nevoie să te uiți în jurul tău, să urmărești constant care este impactul muncii tale și să ceri ajutor ori de câte ori este nevoie.
Unde te găsim online?
Pe site-ul meu, pe LinkedIn sau Instagram.
Mulțumesc, Andreea!
Citește și:
”Orgoliul de antreprenor atotștiutor nu funcționează!” – De vorbă cu Ionuț Laslo de la Bizmic
”Văd ceea ce este mai bun în oameni.” – De vorbă cu Bianca Gheorghescu despre freelancing
”M-am aruncat fără să fiu sigură că parașuta se va deschide.” – De vorbă cu Ina Țăranu-Hofnăr despre freelacing
Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter.
Leave A Reply