Mai întâi, acum mulți ani când încă lucram în mediul corporate, am admirat-o pe Maria Dinu de la distanță. Apoi, când am aflat că am făcut aceeași școală de coaching și avem atât de multe în comun, i-am scris. The rest is history, cum se spune. Azi o admir poate și mai mult (și îi și spun!) pentru creativitate, pentru eleganță și putere, pentru cum îmbină rolul de angajat fericit, cu cel de antreprenor inovator și cu cel de mamă cool a două fete.
Deși am avut ocazia să îi fiu aproape în drumul ei de antreprenor, am savurat fiecare cuvânt din această conversație și știu că o să te inspire și pe tine. Enjoy!
Cine e Maria dacă lăsăm la o parte toate etichetele și rolurile cu care jonglează?
Maria e o fată ancorată în două lumi și care se bucură de asta. Lumea realității, în care lucrez pentru job, îmi cresc cele două fete și împachetez și trimit plannerele pe care le creez, dar și lumea imaginației, care îmi e a doua natură, în care pictez imagini frumoase în acuarelă. Am norocul să mă simt acasă în amândouă, sunt în același timp pragmatică și organizată dar și cu un spirit artistic, și încerc să se reflecte asta în activitatea mea.
Povestește-ne puțin despre relația ta curentă cu antreprenoriatul. Ai știut mereu că vrei să încerci lucratul pe cont propriu?
Nu m-am văzut niciodată antreprenor, dar, ca multe mame, odată cu venirea unui copil mi-am resetat identitatea și m-am întrebat cine sunt eu de fapt. Ideea plannerelor mi-a venit în primul concediu de maternitate, dorindu-mi să creez ceva care să facă o diferență și să mă reprezinte. Pictam dintotdeauna, sunt coach certificat și folosesc agende de foarte mult timp, iar când am dat să îmi comand una nouă, mi-a venit ideea că aș putea să creez una și mai bună!
Când am lansat plannerele eram în concediu de maternitate, dar odată cu lansarea am descoperit că sunt din nou însărcinată și am ales să mă întorc la job pentru 6 luni, în loc să leg concediile. Astfel, eram cu un copil mic acasă, cu unul pe drum, cu burta în creștere, finalizam o campanie de crowdfunding, împachetam plannere și făceam call-uri de implementare a unui nou sistem de resurse umane, la job. A fost în mod cert o perioadă solicitantă, dar am reușit. De aceea, când am decis să mă întorc în corporație chiar și după al doilea copil, când businessul era pe o linie de creștere bună, ceea ce a contat a fost asumarea faptului că le pot face pe amândouă.
Sunt bună la ceea ce fac, îmi place munca mea din corporație și am norocul să am un job creativ, la intersecția dintre resurse umane și marketing. Dacă adaugi la asta siguranța zilei de mâine, într-un context în care totul e nesigur, eu una mă felicit că am ales să fiu antreprenoare doar part-time. Desigur, asta vine cu sacrificii, cu jonglat permanent între liste de to-do la job și proiecte personale de ilustrație; dar e o alegere conștientă. Dacă la început aveam mari dubii că le-aș putea combina, anul trecut (2019) în care am mers în paralel cu antreprenoriatul și cu jobul, chiar am reușit să cresc diversitatea produselor oferite cu Colorful Mind, iar la job am avut rezultate foarte bune. Deci, am încredere că se poate!
Crescând un business propriu, am învățat enorm, și am putut aplica în ambele sensuri ceea ce am învățat. Am adus pragmatismul și orientarea spre rezultat din corporate în antreprenoriat, dar și experiența antreprenorială de a spune povești frumos ilustrate în social media, cãtre jobul corporate.
Liz Gilbert are un speech tare bun în care spune că există două tipuri de creatori: cei care știu exact care le este misiunea și care, ca un pickhammer, muncesc neobosit către acel țel, indiferent de obstacole; și cei care experimentează, ca o pasăre colibri care zboară din floare în floare, aducând idei noi și creând legături între zone aparent neconectate. Eu mă văd cu siguranță în a doua categorie, și cred că spiritul meu artistic, creativitatea, ideile din antreprenoriat se îmbină frumos cu abilitatea mea de a inspira oameni și în munca mea corporate, de a-i face să vadă dincolo de limitele pe care deseori ni le impunem singuri.
Ce înseamnă să creezi un planner? Și cât timp îți ia tot procesul de la idee la produsul fizic?
Când mi-a venit prima dată ideea de a crea un planner era mijlocul verii. Mi se părea absolut nerealist ca tot procesul de la idee la vânzare să dureze doar câteva luni. Însă, cum se întâmplă uneori când ești pe un făgaș bun, lucrurile s-au legat. De la prima ediție din 2017 și până acum, plannerele au evoluat în complexitate, așa că a fost nevoie să mă organizez mereu mai bine.
Procesul în fiecare an începe prin luna mai, când încep să lucrez la concept. Pictez ilustrațiile mici din paginile plannerelor și câteva modele de coperți (de obicei 5-6, din care aleg 3 sau 4).
Cel mai mult timp petrec cu citatele inspiraționale din paginile care separă lunile. Acestea sunt principalul element surpriză, pentru că, la fel ca și coperțile, se schimbă în fiecare an, iar eu iubesc să văd stories și postări ale clientelor mele când încep o nouă lună de planner. Separatoarele cu citate sunt în număr de 12, iar tema este mereu dezvoltarea personală și self-care. Există și un planner special pentru antreprenoare, în care citatele vin de la femei antreprenoare (chiar tu, Cristina, ai contribuit cu un citat care te-a inspirat pe tine!). In total sunt aproape 100 de ore de pictat, scanat, editat. Pentru că nu mă pricep atât de bine la editare în inDesign, cu pusul în pagină pentru print mă ajută o agenție, iar produsul final este creat de o mică tipografie digitală din București. Odată ce le primesc, de obicei în septembrie, organizez un photoshoot (pe care îl fac tot eu personal), urc produsele pe site și îmi planific campania de lansare pe social media.
Sunt mândră că acesta este un produs sută la sută românesc, creat și produs la noi, la niște standarde foarte înalte. Pentru că folosesc agende personale de la o vârstă fragedă (am avut prima agendă la 12 ani), știu exact ce fel de hârtie îți ”face poftă” să scrii pe ea, care ar trebui să fie echilibrul între a te ghida să te organizezi dar să ai și loc pentru notițe sau gânduri de moment. Pentru că ascult și cer des feedback de la clientele mele, am făcut multe schimbări, de exemplu template-uri noi – o clientă mi-a cerut o zonă în care să își poată construi viziunea personală gen ”start with the end in mind” și așa s-a născut pagina de ”Big Picture” – unde te vezi la finalul anului.
Care a fost inspirația pentru numele Colorful Mind?
Oh, găsirea unui nume reprezentativ este una din cele mai grele sarcini ale antreprenorului!
Am făcut numeroase liste cu cuvinte cheie, dar niciunul nu mi se părea potrivit. Trebuia să treacă testul de ”cât de penibil m-aș simți spunând numele brandului”.
În unul din numeroasele mele board-uri pe Pinterest, salvasem un citat care spunea ”She always wears black, but she has the most colorful mind.” Mi se părea că mă caracterizează foarte bine și că vorbește despre tipul de persoană care ar folosi un asemenea instrument de planificare: creativă, cu multe idei, cu spirit artistic și curaj de exprimare.
Care sunt 3 lucruri care definesc brandul Colorful Mind?
Claritate pentru lucrurile care contează pentru tine, finețe și estetică minunată și mai ales, o deschidere spre explorarea de sine, către autodezvoltare, care merge mână în mână cu întrebările de coaching pe care le ofer în toate produsele.
Cine este clientul ideal pentru plannerele tale?
Profilul ”larg” este o persoană creativă și care își dorește să își organizeze viața în mod conștient, în jurul lucrurilor care contează pentru ea.
Dacă mergem mai în detaliu, mă adresez cu precădere femeilor care au o viață plină, care jonglează cu multe roluri dar care își doresc claritate și un instrument care să le ajute să se organizeze, și care să le inspire în acest proces. Poate au deja un coach sau vor să fie ghidate ca procesul de a-și defini prioritățile să le fie mai ușor.
Ele sunt orientate spre frumos, au și un spirit artistic și poate, o idee de business personal, pe care nu știu de unde să o apuce. Pentru actuale și viitoare antreprenoare am creat un planner special, numit Antreplanner, care le aduce secțiuni de coaching de business și marketing ca să își poată gândi planul de afacere în detaliu.
Care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o de când ai afacerea ta?
Cel mai mult mă inspiră comunitatea de creatori și de antreprenori din care fac parte.
Lansarea plannerelor am făcut-o pe o platformă de crowdfunding care susține antreprenoriatul românesc (Startarium), am participat la numeroase târguri și am intrat în contact cu mulți oameni care se luptă să își facă ideile cunoscute. Ne-am conectat imediat, am făcut schimb de idei și de multe ori am sfârșit prin a colabora.
Cred foarte mult în principiul ”Community over competition” și știu că ne putem susține reciproc. Eu una, am simțit asta din plin.
Dar 2020 ce te-a învățat?
Adaptabilitate. Pentru prima dată în existența businessului, am rămas fără cash flow. Lumea posta pe rețele sociale ”cea mai proastă investiție în 2020: o agendă personală.” Și eu sufeream, pentru că prioritizarea tot rămâne, uneori poate chiar e mai mare nevoie de claritate când lucrezi de acasă.
M-am reorientat spre creație și am avut norocul să fiu rugată să creez picturi pentru case. Oamenii, chiar dacă poate folosesc mai puțin agende, vor frumusețea ilustrațiilor. Asta a ajutat micul business să rămână pe linia de plutire și am avut fonduri să pot lansa și colecția 2021, care deja e apreciată.
Care a fost un moment dificil în aventura de antreprenor și cum l-ai depășit?
Cel mai dificil moment a fost la lansare și am un learning point pe care aș vrea să îl transmit mai departe. E important ca, atunci când stabilești prețul de vânzare, să iei în calcul nu doar costurile de producție (directe). ci și cele indirecte (timp, promovare, creație, contabilitate, web design). Eu am făcut un pachet redus care a avut un succes mai mare decât preconizam, dar dacă lăsăm la o parte venitul din volum, acest pachet era aproape neprofitabil, iar una peste alta, tot timpul petrecut împachetând, făcând facturi și postând nu a meritat.
Împărtășești cu noi un motiv de mândrie legat de Colorful Mind?
Când văd postări de la clientele mele care descriu cum le inspiră plannerele, cât de frumoase sunt și cât le folosesc, îmi crește inima. Misiunea mea e să aduc inspirație și claritate, punând întrebări de coaching într-un instrument de organizare minunat ilustrat, iar feedback-ul de la clientele mele mă animă să continui.
Un alt motiv de mândrie e de fiecare dată când fac un proiect corporate – arată că o companie își dorește să aducă această inspirație mai aproape de angajați și parteneri și că promovează conceptul de self-care. Într-o lume a antreprenorilor care pleacă din corporații numindu-le adesea motiv de nefericire profesională, e bine să nu uităm că tot corporațiile ne sunt, uneori, cei mai profitabili clienți.
Să fii antreprenor nu înseamnă să te arunci cu capul înainte, ci să găsești echilibrul între experimentare, inovație și managementul riscului.
Cum vezi tu libertatea pe care o ai când porți pălăria de antreprenor? Și cum se împacă acest rol cu job-ul tău full time și cu rolul de mamă?
Libertatea e un concept tare complex. Poti fi liber ca antreprenor, dar să muncești mai mult. Poți să fii ”legat” de o corporație și să te bucuri de o flexibilitate care îți permite să lucrezi și la side hustle-ul tău.
Eu înțeleg libertatea ca posibilitatea de a-mi alege unde îmi investesc timpul (hint: o avem mereu, chiar și când avem senzația că suntem închiși într-o cușcă). Profit la maxim de ea, mă gândesc mereu pe toate planurile (personal, antreprenorial, profesional la job) ce priorități am și ce vreau să fac. Desigur, asta arată și că sunt nițel restless și că vreau să le fac pe toate, și deseori mă trezesc pe marginea burnout-ului și trebuie să prioritizez o după-masă de stat în pat și uitat la filme. Sunt multe mingi în aer – dacă jonglezi cu prea multe, mereu scapi câte o minge, important e să știi ce minge contează cel mai mult în acel moment.
Să zicem că, peste ani, copiii tăi vor alege antreprenoriatul și le poți da un singur sfat. Care ar fi acela?
Eu foarte mulți ani am așteptat permisiuni sau încurajări, m-am tot întrebat dacă sunt !good enough”. Apoi, când a venit momentul, nu am cerut nimănui voie. Am spus ”O să fac asta, vedem ce iese.” Şi lumea m-a aplaudat. Dar aveam – și am încă – un safety net. Să fii antreprenor nu înseamnă să te arunci cu capul înainte, ci să găsești echilibrul între experimentare, inovație și managementul riscului.
Cum pot oamenii intra în contact cu tine în online? Unde ești activă?
Cel mai des postez pe Instagram. Pagina de Facebook e aici, iar site-ul aici.
Mulțumesc mult, Maria! A fost o bucurie să aflu și mai multe povești din culisele Colorful Mind! 🙂
Citește și:
”Toată lumea îmi spunea că este foarte greu să fii propriul tău șef, iar cu timpul am renunțat la idee.” – De vorbă cu Andra Tudor de la Didi Craft
Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter.
Comment
Sa jonglezi cu antreprenoriatul si cu viata corporatista e ceva fain. Nu stiu daca este neapărat o idee limitativă, dar cred ca se poate doar daca ai un pic de talent artistic in tolba de skill-uri.
În altă ordine de idei, am intrat pe site si imi face cu ochiul caietul cu cele 14 template-uri de coaching. Poate imi fac singură un cadou de sarbatori 🙂