Parenthood & Career este o campanie care caută să vă prezinte poveștile unor părinți, alegerile lor și propriile formule de work-life flexibility. Deși majoritatea poveștilor vor veni din partea mamelor (fie ele angajate, stay at home moms sau mame antreprenoare), intenția mea este să găsesc și tați dispuși să ne spună cum s-au schimbat viețile lor după ce au apărut copiii și cum i-a afectat pe ei (ne)întoarcerea la serviciu a partenerelor lor. Speranța mea este ca orice mamă care se află în fața deciziei de reveni sau nu la job-ul anterior, cu toate nuanțele pe care le implică această alegere importantă, să găsească inspirație, povești cu care rezonează sau întrebările potrivite pe care să și le pună în așa fel încât procesul să le fie mai clar.
Continuăm seria interviurilor despre cum se împletește viața de părinte cu cariera cu Anca Leibovici, pe care o puteți citi pe Anca’s Diary. Ea ne va povesti cum o întâmplare cu o pompă de sân poate duce la antreprenoriat. 🙂
Cine ești tu azi?
Sunt o persoană cu o viață frumoasă. Sunt mamă a doi copii, sunt soție, sunt fiică. Sunt anteprenor, sunt blogger. Sunt o femeie în permanentă mișcare, căreia îi place moda,să citească și să se dezvolte. Sunt o mamă imperfectă, ca toate mamele, dar perfectă pentru copiii mei. Sunt o luptătoare și îmi place să muncesc pentru succes, iar business-urile EduClass.ro și Spectra sunt ceilalți copii ai mei. Sunt un blogger căruia îi place să scrie despre despre experiențele pe din viața de mamă, despre lucrurile care mă pasionează și sunt mereu în căutare de inspirație și idei bune. Poveștile mele puteți să le citiți pe www.ancasdiary.com.
Câți copii ai și câți ani au ei?
Am doi băieți. Mark are 4 ani și jumătate, Andy are 1 an și jumătate.
Ai optat pentru concediul de 1 an sau de 2?
La primul copil am ales să stau acasă un an. Acum, la al doiea, am optat pentru doi ani. Mi se pare un pic nedrept acest mod popular de a defini concediul parental prin stat acasă. Pentru că de fapt nu stai deloc, tot timpul ai ceva de făcut 🙂 . În cazul meu, am observat rapid că antreprenoriatul nu îți permite deconectarea când “stai acasă”. Trebui să rămâi activ, cumva prezent în business, nu poți altfel.
Ai fost și angajat? Cât timp?
Înainte să se nască primul meu băiețel, lucram într-o bancă multinațională, în head office, la departamentul de control financiar, eram coordonatoarea unei echipe de analiști financiari. Îmi plăcea foarte mult ceea ce făceam, munceam mult, stăteam peste program ori de câte ori era nevoie și cu greu am plecat în concediu de maternitate. Faptul că soțul meu avea o firmă a lui și era antreprenor, mă făcea să visez uneori că aș putea și eu face pasul acesta într-o zi, dar nu aveam un plan pus la punct. Speram ca perioada concediului de creștere a copilului să îmi ofere ocazia să experimentez puțin și să văd dacă aș putea face si altceva decât să lucrez într-o corporație.
Am lucrat timp de 6 ani acolo și mereu am avut ceva de învățat. Înainte am schimbat mai multe joburi în diverse multinaționale, dar cel din urmă a fost cel mai interesant și cel care mi s-a potrivit cel mai bine. Am avut o șefă de la care am învățat foarte multe lucruri și care a fost un model pentru mine, iar colectivul de colegi a fost senzațional. Eram toți tineri și aveam poftă de muncă, dar nu pierdeam nici o ocazie să ieșim în oraș după ce se termina programul sau să ne distrăm la zilele de naștere. Cu mulți dintre ei am păstrat legătura chiar și acum, de au trecut aproape 5 ani de când nu mai suntem colegi.
Care a fost momentul în care ai știut că nu te vei întoarce la vechiul job?
Totul a început de la o nevoie pe care am avut-o imediat după ce am devenit mamă. Am întâmpinat mari probleme în alăptare și am avut nevoie de o pompă de sân ca să îmi pot hrăni copilul cu lapte matern. După ce am incercat doua modele diferite de pompe de sân, care erau foarte cunoscute pe piața din România, cu care am avut experiențe neplăcute, soțul meu a descoperit brandul Spectra pe un site de review-uri din străinătate și l-a comandat pentru mine.
După ce am văzut ce diferență uriașă era între pompa mea Spectra și ce mai incercasem până atunci, am inceput să mă gândesc că ar fi un brand care ar putea avea succes in România și în care merită să investim.
M-a întrebat atunci dacă mi-ar plăcea să mă ocup eu de promovarea acestui brand și dacă mi-ar plăcea să fac din asta un nou business. Deși era o întrebare pe care o primeam la ora 7 dimineața, în pijama în bucătărie, îmi dădeam seama că răspunsul mi-ar putea schimba viața. Nu era un simplu da sau nu, ci un angajament. Nu era o discuție între doi soți, era o discuție între doi parteneri de afaceri. Nu luam decizia dacă să mai cumpărăm un covor, luam o decizie care avea să ne influențeze viitorul nostru și al copilului. Am spus da din prima și în secunda următoare conturam împreună un mic plan de afaceri: ce bani putem investi, ce ar trebui să facem pentru promovare, ce abordare să avem, unde să ne căutăm clienți și până am terminat cana de cafea, aveam foarte clare in minte cateva lucruri.
I-am contactat imediat pe producători și în două săptămâni aveam deja primul import. Am început să traduc materiale, să facem un site, o pagină de Facebook, să obținem autorizații de la ANM, să creăm fișe de produs etc. În fiecare zi lucram cât îmi permitea timpul, uneori mai mult, alteori mai puțin. Am pus pe hârtie ce am discutat în prima zi la cafea și de acolo s-a concretizat primul plan de afaceri. Am stabilit obiective pentru primul an, am calculat marje, prețuri, adaosuri.
În martie, la mai puțin de trei luni, aveam un site funcțional, aveam manuale traduse, aveam o pagină de Facebook, aveam primele vânzări. În mai am semnat primul contract cu un magazin cu produse pentru bebeluși, în iunie al doilea. Lucrurile începeau să meargă.
În august trebuia să mă întorc la muncă și era cazul să iau o decizie: să stabilesc dacă rămân să mă ocup de Spectra sau dacă angajăm pe altcineva și eu mă întorc la bancă. Mă legasem sufletește de acest brand, dar partea emoțională nu ține de foame, nu îi plătește copilului grădinița și nici facturile. Nu puteam să las un job bun pentru un vis. Trebuia să știu clar pe ce mă pot baza. Și atunci am făcut un calcul simplu: nivelul vânzărilor pe care îl aveam atunci îmi permitea să îmi mențin un salariu decent? Și dacă nu, cât trebuia să vând în fiecare lună ca să am salariul pe care mi-l doream. Am pus pe hârtie și am ajuns la concluzia că pot trăi din ceea ca vindeam, așa că mi-am dat demisia de la bancă și m-am angajat la propria firmă. Așa a început un alt capitol din viața mea, un drum în care am învățat mult mai multe decât în viața de angajat, bune și mai puțin bune. Mi-am mai luat și trânte, m-am ridicat, am continuat drumul, am cunoscut și succese, dar mai ales am muncit foarte mult.
În prezent mă ocup de tot ce înseamnă vânzări atât pentru brandul Spectra, cât și pentru brandurile de jucării importate de EduClass.
Ai ajutor în creșterea copilului?
Cel mai mare ajutor îl am de la soțul meu, suntem o echipă atât în viața profesională, cât și acasă. El se ocupă foarte mult de Mark, mai ales de când a apărut și Andy. El îl duce dimineața pe Mark la grădiniță și de cele mai multe ori se ocupă și la culcare de el, să îl bage în pat și să îl adoarmă. Apoi sunt părinții mei și mama soțului, care ne ajută ori de câte ori au ocazia. Mama vine ocazional în București atunci când avem câte o perioadă mai aglomerată și trebuie să se ocupe de copii, iar mama soțului stă aproape de noi, așa că o solicităm uneori seara sau în weekend.
În timpul săptămânii avem pe cineva care ne ajută la menaj și care stă cu cel mic atunci când am întălniri sau când am ceva foarte urgent de lucru.
Cum arată ziua ta tipică în linii mari?
Zilele mele de lucru diferă foarte mult. În momentul acesta lucrez de acasă, ceea ce îmi permite să am o anumită flexibilitate, dar în același timp înseamnă și lipsa unui program fix. Nu am două zile la fel. Unele sunt dedicate întălnirilor cu clienții sau potențiali clienți, altele presupun muncă de birou: email-uri, rapoarte, oferte, prezentări. Pe primul loc sunt copiii și îmi fac programul în funcție de ei. Eu îl iau pe Mark de la Grădiniță, iar seara stau cu ei, nu prea am timp să mai lucrez. Uneori încerc să rămân trează după ce adorm ei ca să mai prind o oră de lucru. Seara de obicei mă ocup de blog, scriu articole pentru zilele următoare. Cel mai eficient lucrez în timpul zilei, când Andy doarme.
Sunt perioade în care trebuie să lucrez în weekend pentru că sunt diverse târguri sau pur și simplu volumul de muncă este foarte mare, dar am și perioade în care pot să stau mai mult cu copiii și să mă bucur de zile liniștite alături de ei.
Din iunie mă voi întoarce la birou și asta sper să îmi aducă ceva mai multă predictibilitate în ceea ce privește programul meu de lucru.
Crezi că freelancing-ul e pentru oricine? De ce abilități ai nevoie în rolul ăsta?
Din punctul meu de vedere avantajele antreprenoriatului sunt mult mai numeroase decât cele ale lucratului într-o companie, dar există și mici excepții.
Atunci cand ești salariat, uneori îți poti permite luxul de a-ți lua liber fix atunci când ai nevoie și un coleg să îți țină locul.
Salariul vine chiar și în lunile în care nu ai tras tocmai din greu.
Nu trebuie să îți faci griji că firma la care lucrezi are luni în care câștigă mai bine și altele în care merge mai greu. Ca antreprenor trebuie să te asiguri că îți acoperi cheltuielile pe tot anul, chiar daca ai o activitate cu vârfuri sezoniere.
În anteprenoriat nu este nimeni care să îți seteze obiective sau un ritm de lucru, tu ești cel care decizi când și cât lucrezi, de asta este nevoie de multă disciplină și seriozitate, pentru că alfel poți să cazi foarte ușor în capcana “sunt propriul meu șef” și te trezești la final de lună că ești un șef care nu are de unde să își plătească salariații, în cazul de față, chiar pe tine. Iar atunci când ai o echipă, responsabilitatea crește. Ai responsabilități față de colegi, față de clienți, de furnizori, de toți cei cu care colaborezi.
Atunci când tu ești și șef și angajat, trebuie să fii de două ori mai serios, odată să îți setezi sarcini și obiective și apoi să le execuți.
Care e cel mai rewarding lucru în a fi freelancer/antreprenor/soloprenor? Dar cel mai dificil?
Partea frumoasă este cea legată de satisfacții și de multe ori acestea nu vin neapărat din partea materială, ci din mulțumirile și aprecierile pe care le primești de la clienți. Atunci când un client mulțumit se întoarce să mai cumpere de la tine sau când recomandă și unui prieten produsele sau serviciile tale, știi că ești pe drumul cel bun.
Cel mai dificil este să ai o privire de ansamblu și să nu pierzi din vedere aspectele importante. Nu poți să te focusezi doar pe o parte din business. Trebuie să te ocupi și de partea birocratică, să fii la curent cu legislația, cu concurența, cu trendurile, dar mai ales cu situația economică în care evoluează business-ul tău.
Cum definești tu relația dintre viața personală și cea profesională? Crezi că pot fi în echilibru?
Este un aspect despre care învăț continuu. La mine anteprenoriatul și viața de părinte au început cam în același timp. Așa că primul pas a fost să înțeleg ce înseamnă echilibru între viața de părinte și cea de anteprenor. Când credeam că am început să am lucrurile sub control, a venit și al doilea copil. Acum trebuie să învăț cum se îmbină viața de părinte de doi copii și viața de anteprenor. Dar am marele avantaj că soțul meu este alături de mine în viața profesională și că este un tată implicat în creșterea copiilor noștri.
Nu îmi ies toate perfect mereu, dar am învățat în timp să jonglez cu toate astfel încât să reușesc să le îmbin ușor. Sunt momente în care focusul este pe business, sunt momente în care copiii au nevoie de toată atenția mea și atunci încerc să fiu acolo. Nu cred că există o rețetă pentru astfel de lucruri, dar ca să dai randament în viața profesională trebuie să ai o ordine și o liniște în viața personală.
Poți accesa seria articolelor Parenthood & Career aici. Iar dacă vrei să îți spui și tu povestea despre cum îmbini cariera cu rolul de părinte, scrie-mi pe contact@cristinaotel.ro.
Sursa foto: Anca Leibovici
Citește și:
Cum împletim rolul de mamă cu viața profesională
Parenthood & Career: Cum împăcăm cele două roluri?
Parenthood & Career cu Alina Serea de la Frici de mămici
Parenthood & Career cu Loredana Dinu de la Mamă de Matei
Provocările unei mame cu job full time
Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter.
Leave A Reply