Acum 22 de ani eram în clasa a IX-a, la profil de mate-info. Părinții mi-au cumpărat primul calculator ca să am pe ce exersa ce învățam la orele de informatică. Îmi aduc aminte cum mai scriam câte o comandă de MS-DOS și toată familia se minuna de talentul meu. 😊 Frații mei – cu 5 și 7 ani mai mici decât mine, sub îndrumarea unui vecin mai avansat în ale calculatoarelor – au prins repede cum stă treaba cu jocurile și până au ajuns ei în clasa a IX-a îmi dădeau deja lecții. Azi am aproape 6 ani de blogging în spate, un podcast propriu și cursuri online în lucru, iar ei lucrează unul ca graphic designer priceput și la web development, iar celălalt e pasionat de fotografie și videografie. Într-un fel sau altul toți ne folosim de puterea internetului.
În ultimul an, am avut ocazia să călătoresc prin țară și să vorbesc cu părinții din 7 orașe despre cum e să creștem copii în era digitală. Majoritatea părinților sunt de acord că tehnologia și internetul pot fi folosite pentru învățare, dar majoritatea copiilor le folosesc pentru a consuma conținut și petrec timpul pe rețelele de socializare.
Profesori dornici să evolueze
Săptămâna trecută am avut bucuria să interacționez cu peste 50 de profesori din mediul rural, veniți din toată țara să învețe, să facă schimb de experiențe, să se inspire unii pe alții din dorința de a avolua și de a îmbunătăți felul în care predau și evaluează performanțele elevilor.
A fost fascinant să îi observ în timpul atelierelor, să le văd deschiderea către altfel de experiențe de învățare față de cea pe care o folosesc ei la clasă. Au lucrat pe echipe, au contribuit cu exemple multe din experiența lor, au colaborat, dar a existat și un pic de competiție între ei asta până când o profesoară de biologie a intervenit înțelept:
”Noi înșine suntem singurii cu care trebuie să fim în competiție și așa vom ieși mereu învingători.”
Am fost surpinsă să văd cât de la curent erau unii dintre ei cu aplicațiile și rețelele de socializare de la consacratele Facebook, Instagram și WhatsApp până la Snapchat și mai recentul TikTok. Ceea ce mie îmi arată că există curiozitate pentru a înțelege lumea asta digitală în care elevii lor petrec (prea) mult timp.
Pericolele cu care vine internetul la pachet
Foarte mult s-a vorbit despre siguranța pe internet, despre securitatea datelor personale, despre reguli și limite, despre cum îi învățăm pe copii să se protejeze când petrec timp online, despre cyberbullying, sexting, utilizarea excesivă a internetului și ce măsuri luăm când se întâmplă.
Ca în cazul multor lucruri pe lumea asta, există riscuri și când vine vorba de internet, mai ales în condițiile în care școlarii de azi, de la gimnaziu în sus, petrec peste 6 ore online ceea ce este enorm.
Dintr-un studiu recent Salvați copiii reiese că:
- Vârsta medie la care copiii încep să petreacă timp online este de 9 ani.
- 96,1% dintre copii accesează Internetul folosind telefonul mobil smart.
- 99,3% dintre copii declară că au un profil pe o rețea socială.
- Cele mai populare rețele de socializare în rândul copiilor sunt Facebook (95,9%), Youtube (90,5%) și Instagram (81,4%).
- 27% dintre respondenți afirmă că, într-o zi obișnuită de școală, petrec peste 6 ore online sau își verifică constant dispozitivul de pe care navighează.
- În cazul unei zile libere, fie că vorbim de sfârșitul de săptămână sau de vacanță, 48,3% dintre copii petrec peste 6 ore pe zi online.
- 54% dintre copii spun că s-a întâmplat ca cineva să îi deranjeze sau să îi supere în timp ce vorbeau pe Internet, procentul fiind semnificativ mai ridicat în rândul fetelor și elevilor de liceu.
- 47,6% dintre copii afirmă că verifică uneori, rar sau deloc valoarea de adevăr a informațiilor citite online.
- 61% dintre respondenți spun că s-au simțit inconfortabil ca urmare a ceva văzut pe Internet, semnificativ mai multe fete și elevi de liceu.
- 43% dintre respondenți afirmă că au văzut sau primit mesaje cu conținut sexual în mediul virtual.
- 22% dintre copii spun că au văzut sau primit mesaje cu caracter sexual zilnic
E iresponsabil să le dăm undă verde copiilor la tehnologie și internet fără să le explicăm cum se folosește, ce pericole există, cum se pot proteja de ele, fără să impunem reguli și limite și mai ales fără să existe o relație de încredere între noi și ei, în așa fel încât să se simtă în siguranță să ne spună ori de câte ori se întâmplă ceva care îi deranjează. Valabil și pentru părinți și pentru cadrele didactice.
Parteneriatul școală – familie
”Dacă schimbi felul în care te uiţi la lucrurile din jur, lucrurile la care te uiţi se vor schimba.” – Wayne Dyer
Georgiana Roșculeț (Salvați copiii) a facilitat un atelier despre parteneriatul școală – familie, unde profesorii au avut de simulat o conversație cu un părinte și unde au învățat despre comunicarea non- violentă și cum să o folosească pentru a crea o relație și pentru a crește șansele de reușită ale dialogurilor cu părinții și copiii.
Copiii nativi digitali nu se nasc cu abilități digitale, expunerea lor la tehnologie și internet nu înseamnă că ei au capacitatea să le folosească corect și responsabil.
Pe de o parte, cred că e nevoie de limite clare și ghidaj în utilizarea internetului și în ceea ce privește timpul petrecut în fața ecranelor. Pe de altă parte, e nevoie să îi ajutăm pe copii să înțeleagă că pot folosi aceste lucruri în avantajul lor și că pot deveni creatori de conținut, nu doar consumatori.
Asta presupune însă, ca părinți și educatori deopotrivă să fim la curent cu posibilitățile actuale de folosire a internetului și tehnologiei. Nu putem lăsa convingerile noastre să ne împiedice să învățăm și noi despre tot ce înseamnă digital. Să le interzicem copiilor de tot accesul la internet pentru că nouă ne e greu să îl înțelegem nu e o soluție. La fel cum nu e o variantă nici să le dăm mână liberă pe principiul ”Eu nu știu din astea, dar te descurci tu.”.
Beneficiile utilizării internetului și tehnologiei în predare și evaluare
După discuțiile despre pericole și cum ne protejăm de ele, mie mi-a revenit plăcerea de a vorbi despre toate felurile faine în care tehnologia și internetul pot fi folosite în educație. Despre cum ele pot fi parteneri de încredere pentru profesori în a face lecțiile mai atractive și de a crește șansele ca informația să fie înțeleasă și reținută de către elevi. Despre cum îi putem încuraja pe copii să folosească internetul într-un mod util, colaborativ și sigur. Și despre unul dintre aspectele pe care eu le consider importante nu doar pentru felul în care copiii își petrec timpul în fața dispozitivelor, ci și pentru dezvoltarea unor abilități valoroase pentru viitorul lor: cum îi învățăm să fie și creatori de conținut, nu doar consumatori.
Regândirea felului în care arată procesul educațional și împletirea predării clasice cu noutatea adusă de Internet poate însemna:
- atractivitatea crescută a lecțiilor de la clasă, implicarea activă a copiilor și creșterea șanselor ca ei să rețină mai ușor informațiile;
- limbaj comun cu generația tânără și deci o mai bună conectare cu elevii;
- o educație care îi pregătește pe copii pentru viitorul tot mai digital;
- să îi ghidăm spre surse de informații de încredere și să îi învățăm să caute, să analizeze, să selecteze, să structureze datele;
- îi învățăm că internetul și tehnologia nu sunt doar pentru consum, ci pot și crea, învață să folosească internetul cu responsabilitate;
- încurajarea colaborării și a lucrului în echipă în condițiile în care eu prevăd că tinerii de azi vor lucra mulți ca freelanceri bine nișați și specializați și prin colaborările cu ceilalți vor putea produce un impact semnificativ mai mare.
Împreună cu Alex și cu mama am pus cap la cap și o listă de idei despre cum se pot folosi tehnologia și internetul într-un mod util și creativ în clasă, dar despre asta vă povestesc separat.
Poți contribui și tu la îmbunătățirea procesului educational din mediul rural și nu te costă nimic. Dacă ești client Orange PrePay, oferă o parte din netul pe care nu-l folosești și astfel îi ajuți pe elevi să se bucure și ei de avantajele mediului online. La fiecare 1000 GB cumulați din contribuțiile clienților, Orange oferă uneia dintre cele 20 de școli participante în campanie câte 5 abonamente de internet nelimitat și 5 modemuri wireless. Detalii mai multe poți afla aici sau, dacă ești client Orange, în contul My Orange.
Nu cerul e limita, ci mintea noastră. E nevoie să acceptăm că tehnologia are o mulțime de beneficii și să nu ne concentrăm doar pe dezavantaje pentru că ne răpim oportunități importante și nouă și elevilor, copiilor noștri. Doar pentru că pe vremea noastră educația se făcea într-un fel, nu înseamnă că e sigurul fel bun.
Citește și:
Copiii au nevoie de adulți care să nu renunțe la ei
Gânduri la încheierea primului an de școală în sistemul de stat
5 mesaje pentru părinții de copii școlari
Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter.
Leave A Reply