Pe vremea când eram la liceu și învățam programare în niște limbaje deloc atractive pe primul calculator cumpărat de ai mei, mintea mea nu putea cuprinde un viitor în care tehnologia să fie atât de prezentă în viețile noastre. Nu îmi imaginam că a rămâne fără baterie la telefon va putea declanșa anxietate, nici că ne vom face cumpărăturile online, că vor exista business-uri digitale și, mai ales, că vor urma vremuri în care școala se va face online.
Dar cum se întâmplă deseori cu orice lucru nou la care primim acces, riscăm să fim prinși în mrejele acestuia, dacă nu suntem atenți și dacă nu creăm niște reguli și limite. Da, FOMO- fear of missing out – există.
În același timp, odată ce am văzut ce poate tehnologia să facă pentru noi, am susținut integrarea ei armonioasă în viețile noastre. Nu sunt împotriva gadget-urilor sau a aplicațiilor, multe dintre ele chiar ne fac viața mult mai ușoară. Daaar, susțin ”consumul” echilibrat de ecrane.
Mă uit la copiii noștri, care s-au născut într-o eră a digitalizării. Uneori am senzația că ei au o genă în plus, ceva, de le vine așa de natural să mânuiască dispozitive precum telefonul sau tableta. Dar, desigur, nu e așa. Doar pentru că sunt înconjurați de tehnologie nu înseamnă că știu să o folosească responsabil. Tocmai de aceea, în anii trecuți, am acceptat invitația Orange de a călători prin țară și de a le vorbi părinților despre faptul că relația dintre copii și tehnologie e de fapt o relație cu 3 părți: copil, părinte și tehnologie.
E responsabilitatea noastră, a părinților:
- să ne educăm cu privire la beneficiile și riscurile cu care tehnologia și internetul vin la pachet, să înțelegem ”cu ce se mănâncă”, să nu le lăsăm mână liberă copiilor pentru că ”noi nu ne pricepem la din astea” și nici să nu le răpim ocazia de a-și dezvolta abilități în zona de programare, doar pentru că nouă ne e teamă;
- să stabilim reguli clare de utilizare a device-urilor, să le vorbim copiilor despre siguranța pe internet;
- să trasăm limite în ceea ce privește timpul petrecut în fața ecranelor și tipul de conținut la care au copiii acces;
- să ne asigurăm că fac mișcare și petrec timp afară, ca să existe un echilibru;
- să îi încurajăm să fie și creatori de conținut, nu doar consumatori pasivi de conținut creat de alții.
Noi avem 2 copii foarte diferiți, inclusiv în ceea ce privește interesul lor pentru jocuri și device-uri. Sara are cu totul alte preocupări, dar pe Alex îl atrage domeniul programării, așa că am l-am încurajat să exploreze această curiozitate. Am început cu un robot pe care îl poate programa fără ecrane și cunoștințe de codare, apoi a primit un robot care se programează printr-o aplicație proprie, iar din primăvară face cursuri online de programare și devine tot mai curios și curajos pe măsură ce dobândește abilitatea de a programa.
Programul SuperCoders
Dacă rezonați cu ideile de mai sus și aveți copii de 10-14 ani curioși să descopere lumea programării, faceți-le cunoștință cu Programul SuperCoders 😊 Programul este o bună oportunitate de a învăța primele noțiuni în acest domeniu, iar concursul din cadrul său îi va ajuta pe cei mici să-și dea frâu liber imaginației, să devină ei creatori de povești și să câștige premii.
Programul SuperCoders – proiect de referință pentru direcția educației digitale sprijinită de Orange – a ajuns deja la cea de-a VII-a ediție. E gândit pentru copiii care au crescut cu acces zi de zi la tehnologie și au deprins intuitiv cum să o folosească. Prin învățarea unor limbaje simple de programare, ei își structurează toată această informație și devin creatori de conținut unde pot inventa noi lumi și pot înțelege ce înseamnă să ai o viziune și cum o transformi în realitate. Totodată, ei își pun imaginația la lucru și învață să folosească oportunitățile pe care tehnologia le furnizează.
Așadar, copiii cu vârsta cuprinsă între 10 și 14 ani, de oriunde din țară sunt invitați să se înscrie la atelierele online și la concursul național.
- Caravana
E prima etapă a programului SuperCoders care în 2020 se desfășoară integral online. Au mai rămas 3 ateliere online de introducere în programare vizuală în limbajul Scratch, iar la final participanții vor intra într-o tombolă cu premii Orange. Pe lângă acestea, mai sunt deschise înscrierile la webinarul susținut de Creative Monkeyz (Ramona și Codin) – Making-of RObotzi (animație live), pe 19 noiembrie. Detaliile și formularul de înscriere le găsiți aici.
- Concursul național
În această etapă, copiii devin deja creatori, vor lucra o animație pornind de la un început de poveste existent. Ei trebuie să își folosească imaginația și abilitățile lor de programare vizuală ca să încheie cu succes misiunea lui Coder, personajul principal din poveste. Sunt invitați să participe copiii cu vârste între 10 și 14 ani, indiferent dacă au participat sau nu la prima etapă. La final se lasă cu premii constând în produse Orange pentru primele trei locuri de pe podium, iar primii 50 de copii merg mai departe în Academia online.
Mai aveți o săptămână la dispoziție, până pe 22 noiembrie, ora 23.59, să îi încurajați pe cei mici să își creeze povestea în Scratch și să se înscrie. Mai multe detalii găsiți aici.
Academia online este un modul avansat oferit ca premiu special primilor 50 de copii care câștigă concursul național. Pentru această etapă nu se organizează înscrieri, ea fiind parte din Concurs. Timp de 12 săptămâni, copiii câștigători primesc acces la o platformă online și, ghidați de către trainerii de la Simplon România, învață noțiuni de Phyton.
Tot ce e nevoie să știți despre programul SuperCoders și regulament se găsește pe site-ul dedicat.
Spor la programare! Și, dacă ai voștri copii câștigă vreun premiu, să îmi spuneți și ne bucurăm împreună! 😊
Citește și:
5 exerciții de mindfulness pentru copiii școlari
Ce criterii am luat în calcul când i-am cumpărat telefon copilului
Beneficii și limite în relația copilului cu internetul și tehnologia
Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter.
Leave A Reply