Vara asta, de ziua lui Alex, i-am cumpărat telefon mobil. Și-l dorea de când a devenit elev și a văzut că alți colegi aveau, dar criteriile după care ne ghidăm noi nu includ deciziile luate de alte familii. 🙂
Ce a contribuit mult la alegerea noastră au fost 3 incidente din anul școlar trecut. Două dintre ele erau accidentări la afterschool – una a fost o fractură prin tasare la degetul mic de la o mână și am povestit aici, alta o căzătură care s-a lăsat cu o zgârietură urâtă pe față și ureche. În niciuna dintre situații nu am fost sunați. ”Noroc” că s-au întâmplat relativ aproape de ora la care îl luam. În fine, în sinea mea am decis încă de atunci că îi vom cumpăra telefon ca să ne poată contacta oricând are nevoie. Între timp a venit pandemia și școala online așa că nu ne-am mai grăbit.
Criteriile noastre
Criteriile pe care le-am luat în calcul au fost puține:
- Vârsta – Alex are 9 ani și din punctul nostru de vedere are capacitatea să aibă grijă de el și să îl folosească responsabil. Nu e o recomandare general valabilă, nu cred în rețete universale. Noi am fost atenți la comportamentul lui în mod special.
- Responsabilitatea – Avem un copil care are grijă de lucrurile lui și nu le pierde.
- Respectarea limitelor – Aici ne-am ghidat după cumreușește să se țină de limitele stabilite pentru ecrane (tabletă și televizor) – să nu depășească timpul / să închidă când îi spunem că e timpul.
Din punctul meu de vedere e important să luăm în calcul abilitatea copilului de a respecta regulile, comportamentul lui social, nivelul lui de înțelegere a cum funcționează tehnologia și internetul.
Responsabilitatea părinților
Apoi, mi se par esențiale alte câteva aspecte care îi vizează pe părinți:
- să îi învețe pe copii despre tehnologie și despre siguranța pe internet
- să înțeleagă lumea online a copilului lor, să se intereseze de ce fac copiii când stau pe telefon (și nu prin a le verifica mobilul pe ascuns)
- să stabilească reguli clare de utilizare a telefonului (să nu meargă pe principiul ți-am luat telefon, te descurci tu cumva)
- să fie atenți la cum folosesc ei telefonul și ce exemplu dau
- să fie la curent cu trend-urile legate de jocuri, aplicații (inclusiv de control parental) etc.
Pe timpul pandemiei, când școala și toată comunicarea cu clasa se desfășurau online, am avut ocazia să văd ce fac unii dintre colegii lui Alex și cum folosesc în special WhatsApp-ul. Cum el nu avea telefon, am folosit numărul meu pe grupul creat de învățătoare. Când copiii erau online, curgeau mesajele gârlă. În doar câteva minute aveam 80+ notificări de pe grup (copiii ăși trimiteau gif-uri pe bandă rulantă) și am pus repede notificările pe mute ca să nu o iau razna. Dar am folosit experiența asta la stabilirea regulilor de utilizare.
Noi am avut și o să tot avem conversații cu Alex despre tehnologie și internet, citim și ne informăm la rândul nostru și suntem atenți la cât timp folosește device-urile și ce face cu ele.
Regulile pe care le-am stabilit noi
Apoi, am stablit niște reguli împreună cu Alex:
- Timpul total pe zi pentru ecrane nu a crescut. La fel ca noi, nu stă cu nasul în telefon nici dimineața când se trezește și nici seara de când începem pregările pentru cină, baie și somn.
- Telefonul are un loc al lui în sufragerie unde stă când nu e folosit, nu îl ia în camera lui.
- Am vorbit cu el despre ce poate și ce nu poate trimite pe WhatsApp, chiar dacă în agendă acum are doar familie și 2 prieteni buni.
- Nu are Youtube instalat și i-am explicat de ce.
- Nu are conturi de social media și o vreme nici nu va avea.
- Nu poate instala jocuri (nici pe tabletă, nici pe telefon fără parola noastră și înainte de da OK-ul pentru un joc ne uităm la trailer ca să înțelegem despre ce e vorba).
- Jocurile nu le joacă în rețea.
- Știe să nu dea niciun fel de informații și nu răspunde dacă îl sună numele pe care nu le are salvate.
- În concedii telefonul lui și tableta rămân acasă.
Pentru noi urmează o nouă etapă odată cu începerea școlii și vorbim deja despre noi reguli apropo de utilizarea telefonului. Ne vom adapta cu succes, n-am niciun dubiu și vom ajusta limitele oricând va fi nevoie.
Tu cum faci? I-ai luat copilului deja telefon? Ce ne poți spune despre experiența voastră?
Citește și:
Beneficii și limite în relația copilului cu internetul și tehnologia
Tu știi cât timp îți mănâncă statul pe Internet?
Suntem mai dependenți de tehnologie decât credem
The Joy of Mising Out (JOMO) – Cadoul pe care e musai să ni-l facem
Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter.
2 Comments
Noi inca nu i-am luat si cred ca va mai trece o perioada pana se va intampla asta. Ce-i drept Mihnea implineste 7 ani in decembrie si cred ca vom mai amana decizia. Pentru scoala ne-am gandit la un ceas cu GPS , asa ne poate suna daca are nevoie de noi. Acasa timpul petrecut in fata ecranului a crescut un pic pentru ca au fost pur si simplu momente in care nu am avut de ales..insa nu depaseste cu mult fata de cat era obisnuit. Am si avut un episod de tic al ochilor prin martie si atunci i-am explicat ca asta poate fi un efect al timpului prea mare petrecut in fata telefonului/tv-ului. A inteles si oricum si inainte intelegea cand ii puneam limite de timp si nu abuza de asta.
Daaa, te înțeleg perfect! La 7 ani nici nu m-aș fi gândit nici eu. Noi am testat vreo 2 ceasuri cu GPS, la unul am avut probleme ba cu bateria, ba cu cartela, iar celălalt dădea cu virgulă la localizare. 🙂 Zic asta în idee să mai cereți păreri de la alți părinți înainte să alegeți un model de ceas. :*