Răspunsul la întrebarea din titlu depinde de ce scriem pe to do list și cum îl folosim.
Motivul pentru care e bine să notăm lucrurile pe care le avem de făcut este unul destul de simplu: creierul nu poate să și funcționeze în parametri optimi și să și țină minte toate activitățile pe care trebuie să le facem la birou și acasă, toate întâlnirile sau listele de cumpărături.
Dacă toate astea sunt notate, mintea noastră se poate concentra pe a lucra.
Dar a nota, nu înseamnă să umpli o coală A4 cu chestiuni de făcut. Înseamnă să ai un loc unde să scrii lucrurile importante de care nu e voie să uiți și care trebuie neapărat făcute (că tot vorbeam în articolul anterior despre cum îți faci timp pentru ce e important).
Un to do list ar trebui să te ajute să:
- îți eliberezi mintea și să nu consumi resurse pentru a nu uita. Notează doar ce e important, nu toate activitățile rutiniere pe care le faci des și deja ți-au intrat în reflex;
- prioritizezi – când vezi toate lucrurile scrise e mult mai ușor să le ordonezi după prioritate decât dacă ai încerca să faci asta în minte;
- te ghideze – să fie ca o busolă și să poți reveni la ce e important, indiferent câte chestiuni urgente apar;
- îți ofere o imagine de ansamblu asupra cum va arăta ziua/săptămâna ta – știi la ce să te aștepți și cum să îți dozezi energia;
- îți măsori munca – dacă folosești o agendă sau un caiet (ceva compact și cu foile prinse, nu post it-uri care dispar sau pe care le arunci) poți oricând să te uiți pe ce ți-ai cheltuit timpul în zilele anterioare sau, dacă se întâmplă ca într-o zi să nu poți realiza tot ce ți-ai propus, te poți uita pe zilele următoare, să vezi când ai un loc ca să reprogramezi.
Un to do list făcut așa, are șanse mari să îți fie prieten. 😉
Ilustrație: Alexandru Purcărea
Citește și:
20 de tips & tricks pentru ca lucratul de acasă să nu fie un coșmar
O zi fără nimic planificat sau de ce avem nevoie de un do nothing day
5 motive să te lași de multitasking
Cum îți faci timp pentru ce e important
To do list-ul: prieten sau dușman?
Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter.
4 Comments
Sotul meu si-a facut to-do-list cu ce e de facut/reparat prim casa.
Rezultatul – e super stresat ca sunt prea multe pe lista, ii stau pe creier si nu are timp sa le faca pe toate…
Nu cunosc detaliile situației și nu mă apuc de dat sfaturi. 🙂 M-aș uita însă la care sunt motivele pentru care lista produce frustrare. Dacă e doar faptul că sunt multe pe listă merită puse sub lupă și împărțite pe o plajă mai largă de timp sau, dacă asta nu se poate, prioritizate în funcție de ce e important și/sau urgent. Baftă și spor!
Pe mine ma ajuta foarte mult listele astea sa ma organizez si sa ma concentrez la ceea ce am de facut, fie ca vorba despre munca, lucruri administrative legate de casa sau activitati pt blog. Si listele de cumparaturi, cadouri, invitati pentru petrecere sunt la fel de utile. Eu am cate o lista pentru orice
Și eu mă bazez tare pe ele, mai ales că așteptarea e să țin minte tot ce are de făcut fiecare. :))