Episodul 2 al podcast-ului Pauza de Bine e dedicat freelancerilor, antreprenorilor și soloprenorilor, în special celor aflați la început de drum și celor care vor să facă pasul către lucratul pe cont propriu.
Aveți mai jos versiunea audio, iar dacă preferați să citiți, găsiți și transcrierea podcast-ului.
Versiunea Soundcloud:
Versiunea Youtube:
E gata și vacanța, bateriile sunt atât de pline cât permite un concediu cu copiii și fără ajutoare.
Cum spuenam și în episodul de data trecută, azi vă invit să povestim despre freelancing, în special despre începutul de drum al unui freelancer, antreprenor, soloprenor. Daaar, înainte de asta, ca un soloprenor ce sunt, vreau să vă mulțumesc pentru reacțiile la episodul 1, pentru comentarii, încurajări, shares și implicare. La ultima verificare erau peste 550 de ascultări pe Youtube și SoundCloud și vă sunt recunoscătoare pentru toate minutele pe care le-ați investit în asta.
Revenind la subiectul de azi, in full disclosure, cu sinceritate și fără ascunzișuri, așa cum scriu și pe blog, ideea episodului mi-a venit într-un moment în care mă străduiam să ies de pe fundul prăpastiei. Sunt freelancer de la început de 2018 și spun cu mâna pe inimă că mai vie de atât nu m-am simțit demult. Îmi dau seama cât de multe se află în controlul meu și totuși cât de puține.
Norocul meu este pe de o parte, că sunt foarte conștientă de ce simt, ce gândesc, de tiparele mentale care îmi dau de furcă, de frici, de convingeri limitative și asta mă ajută să mă redresez mai repede decât o făceam acum un an – un an jumate și pe de altă parte că am în jurul meu oameni faini care mă ascultă, care cred în mine și care mă ajută.
Așadar, am ieșit din prăpastie, m-am scuturat de praf și m-am pus pe scris câteva dintre lucrurile importante de care cred că un freelancer ar trebui să țină cont. Lista nu se vrea a fi literă de lege, nu e nici exhaustivă. Sunt doar idei extrase din experiența mea și a antreprenorilor pe care i-am intervievat până acum pentru rubrica #JurnalDeFreelancer de pe blog.
- Autocunoaștere – O călătorie spre interior. Nici nu știu de unde să încep ca să transmit corect cât e de important să ne cunoaștem, să devenim conștienți de noi înșine, de cum ne sabotăm, de ce ne face unici, de darurile noastre, de cum vedem lumea și locul nostru în ea, cum ne poziționăm în relații. Creșterea nivelului de conștiință, ruperea unor atașamente nesănătoase, curajul de a mă lăsa văzută, de a lua decizii bazate pe valori, nu pe frici au fost game changers pentru mine.
- Un DE CE puternic – și valorile care te vor susține în drumul către el. Cred că e primul lucru la care să te gândești când o pornești pe cont propriu. Te va ajuta să iei deciziile bune, să înțelegi ce te apropie de misiunea ta și ce te îndepărtează de ea. Dacă DE CE-ul e clar atunci CUM și CE anume e de făcut concret vor apărea și ele. În momentul în care am înțeles că numitorul comun în tot ceea ce fac e conștientizarea de sine, mi-a fost ușor să decid ce proiecte noi să pun pe picioare și, mai ales ce anume din proiectele anterioare vreau să duc mai departe și la ce vreau să renunț.
- Un brand personal clar – Pentru mine procesul de branding personal e înainte de toate un exercițiu de autocunoaștere și abia apoi unul de imagine. Când îi întreb pe participanții la workshop-ul de Personal Branding de ce au venit răspunsul cel mai frecvent este ”să mă vând mai bine”. Dacă sari peste etapa de introspecție și treci direct la acțiunile de promovare e ca și cum promovezi un ambalaj fără conținut. ”Cine ești?”, ”Ce ai de oferit?”, ”Cum te percepe lumea?”, ”Unde te văd oamenii ca expert?”, ”Ce te face unic?” sunt doar câteva dintre întrebările la care să îți găsești răspuns înainte de a ieși pe o piață ultra competitivă. Pentru mine conștientizare, a fi, valori, emoție, căldură și blândețe sunt câteva dintre atributele brandului propriu și nu sunt doar lucruri pe care vreau să le transmit, ci și felul în care mă descriu cei care lucrează cu mine.
- Bani – O plasă de siguranță financiară. Pune din timp bani deoparte ca să te poți susține măcar în primele 6 luni, dacă nu chiar un an. Dacă ești stresat că nu ai cu ce plăti facturile, rata sau chiria, mâncarea, grădinița sau școala copilului ești în survival mode, ceea ce face creativitatea foarte dificilă, dacă nu chiar imposibilă. Apoi, merită să te gândești la surse de venit multiple. Dacă ai, de exemplu un blog pe care îl poți monetiza asta poate ajuta. Iar pentru viitor, nu strică să iei în calcul surse de venit pasiv – produse pe care le poți vinde fără să fie nevoie de prezența ta fizică. Pentru mine blogul a fost plasa de susținere și, desigur, venitul soțului. Azi sursele mele de venit sunt workshop-urile, sesiunile de coaching, evenimentele la care sunt speaker și blogul. În lunile următoare voi lansa și primele cursuri online, apropos de surse de venit pasiv.
- Mentori – Oameni pe care îi admiri și respecți – persoane pe care le cunoști personal sau oameni din online, thought leaders, experți în domeniul în care vrei să te afirmi, persoane care au trecut prin ceea ce treci tu și care sunt bucuroase să își împărtășească povestea. Urmărește-le munca – mergi la evenimentele lor, citește ce au scris, ascultă podcast-uri și interviuri, scrie-le sau scoate-i la o cafea dacă se poate.
- Oameni care cred în tine, te ascultă și te susțin – Includ aici familia, prietenii, colegi freelanceri, colaboratorii deschiși la minte și la suflet. E super important să ai în jurul tău oameni pozitivi, nu care să te vrăjească din vorbe, ci unii cărora le pasă de tine pe bune, care vor să te vadă crescând și care îți vor da feedback sincer, fără vreo agenda ascunsă.
- Centură neagră la respingeri și eșec – Cele mai dureroase lecții aici le includ. Vorbesc, în continuare, din experiența personală. O să citești la mail-uri de genul ”Mulțumim pentru mesaj, ce prezentare frumoasă, revenim noi când apare o oportunitate…” de o să te saturi. Legat de respingeri, povestea e cu dublu sens: pe de o parte vei respinge – atunci când propunerea nu e aliniată cu valorile tale, pe de altă parte vei fi respins – atunci când ceea ce oferi (sau felul în care o faci) nu se potrivește cu nevoia. Cât despre eșec, îți zic atât: nu e altceva decât feedback. Și e necesar. 😉
Doar povestind despre toate astea mi-au mai venit niște idei așa că le pun la păstrare pentru un episod următor!
Mai vreau să vă spun doar că am decis să dedic luna mai freelancing-ului. Asta înseamnă că multe dintre proiectele lunii vor fi despre și pentru freelanceri și antreprenori/soloprenori, inclusive episodul de azi. Mai urmează câteva interviuri faine pe blog și 3 workshop-uri foarte mișto:
- Unul de Branding Personal croit special pentru freeanceri si antreprenori
- Unul de Life Design care schimbă vieți în bine și nu o spun eu, ci participanții de până acum
- Unul despre convigeri limitative și ce ne facem cu ele, creionat la cererea celor care m-au auzit vorbind despre asta la un eveniment dedicate freelancerilor.
Aveți link-urile către fiecare workshop mai sus, în caz că e momentul bun pentru voi acum și vreți să participați. Sau, puteți fi prieteni de nădejde și să le trimiteți mai departe către prieteni de-ai votri cărora le-ar prinde bine. 😉
Gata, am vorbit destul. Sper să vă fie de folos episodul de azi. Aștept reacțiile și poveștile voastre. Sunt curioasă să aflu ce experiențe aveți. Ce ați adăuga la listă? De ce anume mai are nevoie un freelancer, antreprenor, soloprenor din experiența voastră?
Să vă fie bine!
Citește și:
Jurnal de freelancer: Freelancing-ul e un maraton, nu un sprint
Jurnal de freelancer: Care e prețul pe care îl plătești pentru convingerile tale limitative?
Jurnal de freelancer: Centura neagră la respingeri
Una dintre cele mai faine experiențe pe care le poți trăi
Slow design în soloprenoriat
Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter.
3 Comments
Linkul pt eventul despre convingeri limitative este pus?
Hello, Andreea! Vine și link-ul peste câteva zile. Mulțumesc tare pentru interes și sper să ne vedem acolo! 🙂
Bună! 🙂 Uite și link-ul către workshop-ul de convingeri limitative: https://www.soulbloom.ro/rescrierea-convingerilor-limitative/